Har rivit bort gammalt källargolv på 36kvm och tänkte bygga hemmabio. Nya golvet blir ventilerad Platon med trägolv i slutändan (för att det är snyggt) men för att kunna lägga platonmattan behöver jag jämna till plattan och jag vet verkligen inte hur jag ska bära mig åt.

Problemet är att den är extremt knagglig och ojämn samt så diffar den ca 30-40 mm från högsta till lägsta punkt med ett medel på typ 25mm. Flytspackla blir helt galet dyrt men det kanske är mitt enda alternativ? Kan man blanda finbetong eller dylikt och jämna av med eller är det för svårt? Kravet är max 2mm /m i nivåskillnad för platonmattan om jag inte missminner mig. Rummet är 9x4 med en murstock längs med ena långsidan som tar upp ca 1kvm, inga konstigheter egentligen




1416344559671-1570185122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




1416344628012-1739680596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14163446652191874532580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det diffar så mycket så kan du gjuta med självkompakterande betong, smidigt om dom kan backa mot ett källarfönster och bara dumpa in det
 
Ok men hur får man en jämn yta sen då? Lägga rör längs med långsidorna och dra av det?

Tror det är lite mer än 9m från gata till fönster dessvärre och det var nog max avstånd för bilen. Tack för tipset ska kolla upp det!
 
Edit :kollade på färfigbetong.se som ligger här i krokarna och dom hade pump som klarade 16m monterade på sina bilar så det låter ju smidigt. Klarar man av något sådant här själv?
 
Hur mycket får det bygga i höjd?
 
25 mm finja allround golvavjämning borde bli 4000kr umgefär. Jämfört med vad resten av rummet kommer kosta så är väl inte det mycket att bråka om?
 
Vet inte hur jag räknar i så fall men 4000 låter inte rimligt i mina öron.

36kvm med åtgång på 1,7kg/kvm och mm och sen 25mm på det (lågt räknat). Det ger mig 36*1.7*25=1530kg d.v.s. 62 säckar (25kg per säck) till ett pris på runt 200:- så totalt minst 12000:-. Troligt är ju att man måste upp på 30-35mm så det känns bara... dyrt...

Det ska bygga så lite som möjligt men lite kommer man ju inte ifrån!
 
kör du en slipsats kommer du ner till halva detta gissningsvis men du får ordna självavjämningen med handkraft istället. På de ställena där du måste fylla mer kanske 20mm EPSCement i botten med flytspackel/slipsats ovanpå tar ner kostnaden en aning dessutom

Är hela övningen tänkt för att få en jämn yta som du sedan ska lägga platon direkt på och sedan golvspån?
 
Precis det är tanken. Just nu är den för ojämn för att det ska fungera rakt av.
 
Lägg ett ventilerat golv från Nivell eller Granab istället så spelar det ingen roll att det är ojämnt. Gjorde det i en källare (totalt ca 35m2) i ett tidigare hus, mycket smidigt och bra resultat! Nackdelen är givetvis att det bygger något mer men totalt sett kanske inte mycket mer än vad det skulle bli med betong/flytspackel och sedan platon.
 
Ja det är plan b men usel akustik som jag förstått det. Men om vi snackar en prisskillnad på 10k så blir det såklart plan b
 
Jag kan inte svara för Nivell men på Granabs stålreglar finns färdiga flänsar för att lägga frigolit (2cm) vilket avsevärt förbättrar detta. Jag upplevde inte problem med akutsik eller eko men å andra sidan byggde jag inte hembio utan ett vanligt TV-rum.
 
herge skrev:
Vet inte hur jag räknar i så fall men 4000 låter inte rimligt i mina öron.

36kvm med åtgång på 1,7kg/kvm och mm och sen 25mm på det (lågt räknat). Det ger mig 36*1.7*25=1530kg d.v.s. 62 säckar (25kg per säck) till ett pris på runt 200:- så totalt minst 12000:-. Troligt är ju att man måste upp på 30-35mm så det känns bara... dyrt...

Det ska bygga så lite som möjligt men lite kommer man ju inte ifrån!
Hmm...jag snabbgooglade efter finja allround och hamnade här:

http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/4704/golvavjamning_finja_allround

och där har man vänt på kg/mm och istället skrivit mm/kg, vilket jag använde för ett överslag.....och då blir det ju fel. Du har räknat rätt.

För 12k kan man ju få hem en bil som pumpar ut färdig produkt....

Som andra varit inne på, går det inte att göra en grov avjämning med finbetong och sedan flyta bara några millimeter? Det verkar rimligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.