useless useless skrev:
Den ska växla automatiskt till sommarläge när utetemperaturen har varit över ett visst värde ett visst antal timmar. Inställningarna hittar du under "Värmesäsong".
Jag tror defaultinställningen är 18 grader/4 timmar, vilket jag tycker är lite mycket. 14 grader brukar vara mer lagom.
varje gång jag duschar så matar den på med värme. det fungerar att slå av och på med handkörning.. det är nästan 30 grader inne men givaren mäter 22 grader.

T
Går det ut värme på systemet när den gör varmvatten så är det något med växelventil en som strular

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Går det ut värme på systemet när den gör varmvatten så är det något med växelventil en som strular
jag får nog köpa den som någon föreslog ovan.

• Ventil med etikett, mässingskopplingar, röd bakgrund, damm, teknisk utrustning, "Made in Sweden" text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning och specifikationer för VZ-seriens växelventiler med mått och produktinformation.
    Skapa konto
J Josth skrev:
Ny växelventil är vridande LK525 och ser ut så här: [länk] Anslutningskabeln måste man själv koppla in på rätt positioner (3 st).
Kommer rörkopplingen att passa? Står G1 i namnet, och står även g1 i infobladet för min gamla.
jag tolkar det som att båda har en 1 tums gänga anslutning.

• Teknisk data och ritningar för växelventiler, dimensioner, anslutningar och modellvarianter presenterade i tabellform.
    Skapa konto
Mät på rören om det är 22mm eller 28mm51743-70ef171588d942c11fb67b52cdb02f80.jpg

V växelventil skrev:
Mät på rören om det är 22mm eller 28mm[bild]
Vet ej hur hur/var jag ska mäta. ska jag skruva loss gängerns till väelventilen och mäta på insidan av anslutningen? Det är inte vanliga rör som ansluter utan olika anslutningar.

• VVS-installation med kopparledningar, ventiler, och mätinstrument, sannolikt i ett värmesystem eller en pannanläggning.
    Skapa konto
H Hborg skrev:
Vet ej hur hur/var jag ska mäta. ska jag skruva loss gängerns till väelventilen och mäta på insidan av anslutningen? Det är inte vanliga rör som ansluter utan olika anslutningar.
Okej annars är det lättast att man mäter rören till växelventilen och oftast är det 22 mm eller 28mm.Men vad står det på ventilhuset vza?

V växelventil skrev:
Okej annars är det lättast att man mäter rören till växelventilen och oftast är det 22 mm eller 28mm.Men vad står det på ventilhuset vza?
jo det står vza162, artnr 43020712.
när jag kollar upp den i datablad( se bild ovan) 43020700 så står det att det ska vara G1 om jag tolkar det rätt.

• Etikett på mekanisk komponent, mässingskopplingar, teknisk information, tillverkad i Sverige, spindelnät, otydlig bakgrund.
    Skapa konto
om storleken inte stämme överens, är det bara att köpa någon anpassningsgänga mellan en storlek till en annan?

H Hborg skrev:
jo det står vza162, artnr 43020712.
när jag kollar upp den i datablad( se bild ovan) 43020700 så står det att det ska vara G1 om jag tolkar det rätt.
Står det G1 i bladet så är det bara köra på.

H Hborg skrev:
om storleken inte stämme överens, är det bara att köpa någon anpassningsgänga mellan en storlek till en annan?
Är nog bättre att du mäter när du tar bort ventilen och skulle det vara fel så byt istället. Det sitter avstängning på sidorna så det går snabbt att byta.

tack, jag gjorde en beställning idag och hoppas att den passar.

Tänkte bara återkoppla i fall någon undrar och vill göra samma byte.

Köpte och installerade LK525. det var i stort sett 1:1 byte. var samma "G1" gänga så det passade. utsidan på rör-delen var något tjockare och kortare så man fick klippa i plåten för fästet något men inga större problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.