Hallåj,

Jag har isolerat min övervåning dvs snedtaket ända ner till takfoten med ångspärr.
Har en fråga om jag kan lägga en isoleringsskiva innanför ångspärren dvs en stånde skiva vid stödbenet? För jag ska gipsa igen kattvinden.
 
Det låter risky. Ångspärren skall alltid vara på varma sidan.
 
Kanske inte exakt besvarar din fråga , men ändå berör området.

Nu för tiden i de lite dyrare husen så brukar man ha ett s.k. "installationsskikt" innanför ångspärren för att förhindra att man tar hål på ångspärren med el/nätverk/tele/antenn-dosor. Detta installationsskikt isoleras även. Se exempelvis på FaluHus's katalog sidan 11:

http://www.faluhus.se/UserFiles/dokument/DG.pdf

Även Fiskarhedenvillan tror jag har en grafisk illustration på deras vägguppbyggnad online (med installationsskikt).

Är det så att du vill ha mer faktabaserad text så kan du läsa Isover's beskrivning "System för lufttäthet och fuktsäkerhet", sid 21, under rubriken "Installationsskikt". Ett kort citat därifrån: "Tumregeln är att folien maximalt får placeras in 1/3 av väggens totala värmemotstånd. Detta räknas från insidan i byggnader med normalt fuktbelastning"

http://www.isover.se/files/Isover_S...ss/Broschyrer_Bygg/System for lufttatning.pdf

Min personliga tolkning är således att det är okej att ha en mindre mängd isolering på insidan av ångspärren.
 
Hej

Hoppas det är ok att jag lånar tråden.

jag ska isolera snedväggarna i våra sovrum. Jag har precis rivit ut rummet och kom fram till att bakom fanns det ingen ångspärr. Det satt en typ av svart papper samt noll isolering.

Jag läste i Leva & Bo att finns det ingen plast så bör man inte sätta någon och framför allt inte i gamla hus. Vad är er åsikt?

Jag bifogar en skiss i Sketchup så får ni ett hum om hur det ser ut. Den är inte helt skalenlig då jag knåpat ihop den på jobbet :p
 
Kribban: Sätter du in glas eller stenull ska du absolut ha ångspärr. I gamla hus finns inte denna typ av isolering utan vanligtvis torv eller spån som kan andas och avge fukt på ett helt annat sätt. Sätter man då upp en ångspärr hindrar man isoleringen från att torka inåt. Är du orolig för problem med fukt i isoleringen tycker jag du ska överväga t.ex. linullsisolering med en diffusionsöppen vindpapp/duk.
 
twtwtw:
Du kommer ju i princip att få en vägg som är bättre isolerad än taket. Känns lite omvänt, gör det så stor skillnad? Annars brukar man säga att ångspärren kan vara 1/3 in i isoleringen, så lägger du inte på alltför mycket så borde det vara ok antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.