Hej !
Har ett gammalt hus som där drar kallt mellan golv och vägg i 2 st rum jag har förståt att jag måste dreva.
Vad beträffar golvet så finns där parkett idag som inte är snygg kan jag isolera golvet med frigolit och sedan lägga nytt golv ovanpå? ??? hur effektivt är det isådanafall?
Höjdskillnad gör inget då övriga rum är isolerade och ca
3 cm högre .
tacksam för svar
mvh kalla fötter :'(
 
Hej,
Som jag förstod dig så skulle du isolera med frigolit 1-3 cm + golv.
Det hjälper förstås lite men det kommer troligen bara att gå från jättekallt till kallt.

Nej, mitt råd är att bryta upp nuvarande golv, ta bort sågspånet lägg på åsarna så golvet hamnar i samma höjd som dom andra.
och isolera med mineralull + plastfolie.
OBS du måste kolla så det inte blåser in i isoleringen utifrån, täta med lämpligt mtrl.

Du får ett härligt varmt golv + lägre energikostnad.

MVH
JohanM
 
Håller med Johan utom på en punkt: Ingen plastfolie i golven.
 
Jag var lite rädd för det !!
Jag vet inte hur det ser ut under parketten
men all kyla kommer från kanten golv list och sprider sig sedan över golvet med andra 0rd blir golven inte varma
förren det blir varmare ute.
är det någon som provat att spruta in lös ull genom små hål ?
mvh brrrrr
 
Så brukar man göra med Ekofiber. Vi har fyllt en del utrymmena under huset längs kanterna på huset efteråt, via hål i blindbotten. Så visst funkar det.
Frågan är bara vad du har däri idag och i vilket skick det är.
Kommer du åt underifrån?
 
jag kommer inte åt underifrån vad kostade det när du isolerade i efterhand?
samt är det någon som lagt frigolit i botten och sedan golv ?
mvh
 
Jag har inte isolerat i efterhand direkt, eftersom jag byggt nytt hus - det var mera tal om komplettering från utsidan.
Ja, om du inte kommer åt från undersidan så måste man ju göra det från insidan. Det funkar säkert.
Vad ligger för isolering i facken idag?
 
Tror ??? det ligger kutterspån
 
Då passar det ju utmärkt med ekofiber att kompletteringsisolera med. Man borrar helt enkelt hål i undergolvet ner i facken och blåser in isoleringen den vägen. Det här förutsätter naturligtvis att du tar bort parketten först...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.