Vi ska isolera ett rum i en timmerstomme. Jag undrar om det är rätt gissat av mig att vi går fram i följande ordning invändigt? På timmerstommen slår vi brädor för att få en luftspalt på några cm. På brädorna sätter vi vindpapp och därefter reglar med isolering mellan. Utanpå detta ångspärr (byggplast) och sedan skitplyfa och gips. Räcker det med 6 mm renoveringsgips, eller behöver man ha tjockare? Vore bra att veta ordningen så att det inte blir något tokigt med fukt och kondens. Tack på förhand.
 
Jag hade struntat i plasten känns inte helt rätt eftersom du redan har tjärpapp, men flytta in den mot rummet och sätt tjärpappen där du tänkt sätta plasten. Antar att du bor i ett äldre hus därför hör inte plasten hemma där enligt min åsikt.
 
Tack för ditt svar, men jag förstår ändå inte riktigt. Är det vindpappen du kallar tjärpapp? Du menar jag ska sätta den bakom skitplyfan? Just nu har jag inget där på väggen, bara timmerstockarna utan något varken ute eller inne. Den som ska bo där (systerdotter) vill ha timmerstockarna synliga på utsidan, därav isolering inifrån
 
Det finns ett antal olika sorter, men om du tittar på brädgården finns en svart som luktar tjära den skulle jag tagit skyddar, mot drag. Brukar va sådär 120cm X 20-30 meter i en rulle tror jag. Den skulle jag satt bakom skitplyfa = OSB (menar du). Ser du lite större hål dreva med lin drev eller liknande man använt vid bygget, har för mig att man i dina trakter använde vitmossa att dreva med, men är inte 100 säker.
 
Tack för svaret. Jag har av detta svar förstått att du menar som följer: Från timmerstommen och inåt - Vanlig råplan (för att jämna ut timmerstommens något ojämna väggar) På dem regel, förslagsvis 45 X 70 eller möjligen 90 men det känns kanske litet onödigt brett. Mellan reglarna isolering, gullfiber, och sedan tjärpappen/vindpappen. Utanpå den plyfan eller OSB som den heter. Sedan gips. Går det bra med 6 mm rep.gips eller bör den vara tjockare?
Är den här "tågordningen" riktigt uppfattat? Ingen ångspärr, ingen plast, men varmt ändå. På den lilla vinden ovanför sovrummet ska vi lägga lösull som vi har kvar en hel del av sedan vi blåste in på vinden i bostadshuset som står en bit från det här "stallet" som vi litet slarvigt kallar uthuset vi ska fixa.
 
Ja det va så jag menade, jag hade nog tagit stenull istället för glasullen lite dyrare men trevligare att jobba med och det sägs att den är mindre känslig för fukt. Se till att få väggarna så raka som möjligt, och standard gips 13 mm, 6 mm är sladdrig och skör.
 
Tack för dina goda råd. Man är ju litet rädd för det här med fukten, daggpunkt och så, men med en viss luftspalt mellan isolering och timmerstomme hoppas jag undvika det.
 
Hej! Jag har också ett gammalt timmerhus som jag funderar på att isolera. Inte gjort än, så ingen egen erfarenhet, men har läst i andra trådar att det inte skulle vara lämpligt med mineralfiberisolering, utan att man skall använda någon cellulosabaserad isolering eftersom det skall likna timmerstommens egenskaper bättre.

Som sagt har jag ingen aning om det är relevant eller inte, men kan ju vara bra för er att kolla upp först.

Se t.ex. http://www.byggahus.se/forum/loesvi...la-ny-innervaegg-pa-insidan-av-timmerhus.html
 
P
Hejsan!
Vet inte vad ni har för rutiner här på forumet, vad som räknas som en kapning av tråd etc, men jag har exakt samma problem. Nästan. Jag har en timrad stuga där en av fasaderna består av masonit, förmodligen spikad direkt på timret, och sen har man försökt få det att se ut som brädor genom att spika smala stående ribbor på. Därefter är det målat med någon form av akryl/oljefärg, som nu har flagnat och ser förskräckligt ut. Masoniten har dessutom den skrovliga sidan utåt.

Min plan för detta var att riva bort alltihopa och sätta riktiga brädor (timret är inte så vackert att man vill ha det framme), med någon vindpapp och eventuellt ett tunt lager isolering. Men så har jag sett att en del sätter masonit som vindskivor och därefter brädklädsel? Vad är egentligen bäst att göra här? Jag vill gärna tänka ekonomiskt i det här sammanhanget, så om jag slipper slänga bort saker och köpa nytt är det givetvis en bonus.

Fasadbrädor har jag hittat i ett förråd, samma sort som på en annan vägg på huset. Sånahär rundade brädor som väl ska föreställa timmer. Inte så tjusigt, men eftersom det redan finns en sån vägg är det väl lika bra att fortsätta på temat.

Jag tvekar inför att låta masoniten sitta kvar med tanke på att den är målad med oljefärg eller liknande, vill man ha sånt gammalt bös inne i väggen?
 
Hej. Helt rätt att du tvekar att ha kvar det där på väggen. Ta helst bort allt och börja från början med vindpapp, reglar och isolering. Därefter fasadbrädorna. Oljefärgen är inte alls lyckad med tanke på timret.
 
P
Okej! Jag tar väl väggarna en taget, misstänker att det kan bli mer jobb än man tror.. Vilken isolering blir bäst på utsidan då? Helst inte så tjockt i det här fallet, tilläggsisolerar hellre på insidan.

Timret jag har brutit fram hittills har då sannerligen inte varit något konsthantverk...
 
P
Har rotat lite mer idag och det verkar vara fruktansvärt ordentligt spikade masonitskivor. Massor med långa spikar som helst inte vill ut. Känner att jag skulle spara enormt med arbete om jag slog på panelen utanpå masoniten ändå, kanske kan jag köra med någon omild maskin som river bort oljefärgen snabbt?

Jag menar, de här stående pinnarna (vad heter de, överliggare eller nåt?), fungerar ju som reglar att spika i och det blir en luftspalt direkt innanför panelen... Möjligt att fylla det utrymmet med någon sorts isolering också, men vilken isåfall?

Kan det här vara ett alternativ? Vore enormt skönt att slippa en massa extraarbete, särskilt som jag inte tycker att den nya panelen blir särskilt fin :)

Kan sätta extra vindpapp också om masoniten inte räcker...
 
Tycker det verkar enklast att lämna masoniten, så skulle nog jag gjort i varje fall. Jag har riktig panel på en del av timmerväggarna, men på en vägg är det av någon anledning en porös fiberskiva med läkt spikat utanpå (d.v.s. samma princip som hos Patmark, men helt fel material att sätta utomhus...). Målat med falu skönt nog.

Förstår inte varför oljefärg skulle vara ett problem? Någon får gärna förklara!
 
P
Tackar för svar.. Hoppades att någon skulle säga det! ;) Men problemet med oljefärgen skulle väl vara att den kanske spärrar fukten lite, eller nåt i den stilen. Man ska väl hålla sig till slamfärg och sånt när det är timmer.

Men hur hade du gjort med isolering då? Hoppat över det eller lagt på nåt mellan panelpinnarna?
 
Finns det ingen annan isolering hade jag nog lagt på lite reglar för att få in isolering, det lilla utrymme som blir med lockläkten är väl bara ca 2 cm, så det blir inte mycket isolering (och att komprimera en 45 mm ull till 20 mm gör den väl i princip värdelös eftersom all luft försvinner antar jag). Jag har inget grepp om hur mycket 45 mm skulle tillföra isoleringsmässigt när man har en timmerstomme bakom, men det är väl i varje fall minimum.

Det hela beror väl på hur ni vill använda huset under kallare årstider... Om ni vill göra det ordentligt och lägga på lite tjockare isolering skulle jag nog ändå föreslå att ni tar bort den hårdspikade masoniten (som väl inte tillför något annat isoleringsmässigt än vindskydd) för att inte bygga på fasaden onödigt tjock...

Men, jag har ingen erfarenhet av sådana jobb, så ta mina tankar med lite reservation!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.