Hej

Jag har ett hus med "tälttak", alltså snedtak med takkupor åt 3 håll.
Går i tankarna att isolera dessa vindar då det drar väldigt mycket i närheten av dörrarna till dessa, och för att få fräsha förvaringsutrymmen.
Jag tänker mig att jag sätter upp läkt mot yttertaket för att få en luftspalt, sedan isolering, ångspärr, OSB, eventuellt gips, så den biten har jag koll på.
Några frågetecken som uppstått:
  1. Längst upp i luftspalten, alltså mot nocken till, ska det vara en luftspalt som ansluter in till kattvinden där, eller låter jag isolering löpa hela vägen till väggen som den möter och tätar till uppåt till? (Inringat i rött på bilden nedan)
    Det är inte öppet upp till eventuell nockventilation uppåt, så det blir ju väggar som isoleringen "slutar" emot.
    Schematisk illustration av snedtak med markerade lager för isolering, ångspärr, OSB och luftspalt, samt frågetecken vid nocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder


  2. Jag sätter ju ångspärr på insidan, men i kanterna mot mina takkupor, hur gör jag där?
    Ska jag låta ångspärren ta slut mot innerväggen, eller ska den löpa en bit ut på den? (inringat i rött nedan)
    Behöver jag bara ha ångspärr mot den nyisolerade delen?
 
  • Schematisk ritning som visar uppbyggnaden av ett tak med takkupa, kattvind och en markerad detalj inringad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.