Hej på er alla byggare.

Jag är precis i startgroparna med att inreda ovanvåningen på vårt hus som är ett Myresjöhus byggt 2004. När vi byggde så lämnade vi ovanvåningen (vinden) oisolerad men nu skall jag alltså komma igång med detta. Eftersom vi satte in trappa så byggde m-hus ett isolerat trapphus upp på vinden och sedan en isolerad dörr.

Den översta biten på trapphuset har jag kommit fram till att jag måste riva men sen när jag började fundera så känns det som att jag måste riva hela trapphuset för att kunna isolera ordentligt med ångspärr etc på ovanvåningen. M-hus har nämligen inte gjort så man smidigt kan skarva samman ångspärren över trapphuset med övriga delar.

Min undran är således om jag måste riva hela trapphuset för att få det riktigt bra? jag hade tänkt mig att ha ca 300 mm isolering i snedtaken så det blir till att bygga på takstolarna en aning. Men det största problemet är alltså hur man skall göra med anslutningen till trapphuset.

Bifogar bild på trapphuset så är det lite lättare att förstå vad jag snackar om.

Mvh
HG
 
  • IMG_0640_new.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade låtit trapphuset vara som det är
bara kapat ner gipsen på sidorna och gått
emot där med ned byggnaden av takstolarna.
Plasten hade jag skarvat så gott det gick.

Mvh Putte
 
Det blir inte några "läckor" så att säga så att det kan bildas kondens? Iom att det inte går att skarva ihop ångspärren som sitter över trapphuset med övriga snedtaket.

Det sparar ju en hel del jobb om man kan slippa riva det hela så jag kommer troligen göra så.

/H
 
Det va mest hur jag hade gjort :cool:.
Frågar Du nån annan får Du kanske samma
men säkert nån annan lösning eller 10 olika
lösningar. :surprised:

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.