Hej. Jag planerar att isolera ett rum i våran gamla lada för att ha ett hobbyrum, samt förvara diverse kemikalier frostfritt. Tanken är att ha runt 10grader vintertid och sedan slå på extravärme när jag skall vara där inne.

3 utav väggarna är i ca 25cm betong, det är betongplatta i golv, och ena långsidan är en trävägg som är isolerad mer dörr in i nästa del av ladan. Ovanför taket finns ytterligare 2-3 våningar, har fortfarande inte utforskat alla utrymmen då ladan är byggd i etage men massvis av golvyta. All yta är allt annat än frostfritt, det verkar bli minst lika kallt inne som ute under vintern, dock har dörren inte varit stängd in till övriga delen av ladan som är mindre lufttätt.

Tänkte iaf regla upp 45x45 och isolera med 45mm då förstås. Men hur gör jag med luftspalt, luftspalt får jag hur jag än gör eftersom det kommer att bli lite utrymme bakom reglarna, men hur skall då isoleringen stanna på plats om det är luft bakom reglarna. Ifrån början hade jag tänkt att sätta plast bakom reglarna med har nu läst mig till att jag bör skippa plasten. Utanför reglarna tänkte jag sätta gipsskivor. Ifrån början ville jag ha spån, men pga prisskillnaden blir det gips. Ytan är runt 25-30kvm.

Mvh andreas
 
Diverse kemikalier!

Ska du bygga bomber??
 
haha. Nä du behöver inte vara orolig. Handlar mer om bilvårdsprodukter, färg, lack och olja osv..

Kom på det att ladan är ju inte byggd i betong utan ganska kraftigt trävirke och är putsad på insidan.

Men återigen till topic? Hur gör jag för att hålla isoleringen på plats så den inte trillar bakåt? Eftersom jag inte bygger direkt mot väggen kommer jag ju inte åt att spika dit board eller liknande.
 
Varför bygger du inte direkt mot väggen ? Om det är trä med puts på är det väl inga problem. Sedan skulle nog jag försöka ha mer isolering än 45 mm , jag isolerade en mindre bod i vintras och jag använde 70*45 reglar och 70 mm isolering, hellst skulle jag velat ha 95 mm men det gick inte överallt. Jag tycker 45 låter lite om det är yttervägg som det är i ditt fall i alla riktningar. Sedan tycker jag att du ska sätta vindpapp där du har rena träväggar. Använd OSB skivor istället för gips det är mycket bättre att skruva upp hylklor och krokar etc i.
 
Carla skrev:
Varför bygger du inte direkt mot väggen ? Om det är trä med puts på är det väl inga problem. Sedan skulle nog jag försöka ha mer isolering än 45 mm , jag isolerade en mindre bod i vintras och jag använde 70*45 reglar och 70 mm isolering, hellst skulle jag velat ha 95 mm men det gick inte överallt. Jag tycker 45 låter lite om det är yttervägg som det är i ditt fall i alla riktningar. Sedan tycker jag att du ska sätta vindpapp där du har rena träväggar. Använd OSB skivor istället för gips det är mycket bättre att skruva upp hylklor och krokar etc i.
Det är svårt att förklara hur väggarna ser ut, men bygga direkt mot väggen innebär en hel del problem, dessutom skadar väl inte en luftspalt? Fick tips om att sätta plastremsor bakom reglarna för att hålla upp isoleringen. Det är endast 2 ytterväggar, men det är egentligen lika kallt bakom de andra på vintern. Den ena ytterväggen är klädd i plåt. OSB går bort pga priset, Kommer sätta verktygstavla i reglarna, i övrigt blir det mest golvstående hyllor.

Mvh Andreas
 
Det är alltid lurigt att bygga innerväggar mot betongväggar, speciellt mot suterängväggar.
Betong innehåller fukt, det går inte att komma ifrån. Fukten måste kunna vandra framoch tillbaka genom väggen och ventileras bort på båda sidor. Det är grundregeln.

Eftersom det handlar om ett förråd och därmed inte är så känsligt för utseende skulle jag fundera på material som är oorganiska (gäller även i finare rum...).

Bästa är att lägga en isolering på utsidan av en betongvägg. Det lugnar (inte stoppar!) fuktvandringen igenom betongen. Ytterst en "platonmatta".

Går det inte att lägga isol på utsida borde man kunna lägga en distans (ev platon) på insidan. Efter det kan du mura med leca. Den isolerar och det går att använda som upplag om du behöver lägga reglar för innertak.

Så länge du har ouppvärmt/isolerat i resten av ladan bör du bygga "innerväggarn" som vanliga ytterväggar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.