Jag har köpt ett litet fritidshus med tillhörande förråd.
Jag vill isolera förrådet (väggar, golv, tak) för tillfälliga gäster.
För mig som lekman behöver jag lite hjälp med hur jag skall göra.
Vad gäller väggarna har jag förstått att jag skall sätta vindpapp på insidan av befintlig ytterpanel, isolering (95 mm), byggplast och sist gips.
Uppåt isolerar jag loftets golv med 220 mm isolering.

MEN... Hur gör jag med en oisolerad betongplatta, om jag inte vill bila upp den?????

Tips, förslag, och konkret kritik till alla ovannämnda punkter emotses tacksamt.
 
Helu! Mellan ytterpanelen och vindpappen bör man ha en luftspalt. Vindpappen hindrar inte bara luft från att blåsa in i isoleringen, den leder även bort ev vatten som trängt innanför panelen. Byggplasten tror jag du kan skippa. Generellt säger man att hus som står kallt delar av året inte ska plastas. Och om du bara ska ha gäster där då och då känns det lite overkill. Det är antagligen bara svårt att få det tätt.

Men till din egentliga fråga. Jag letade för en tid sedan intensivt efter något som stödde min önskan om att kunna lägga lite isolering ovanpå en oisolerad platta. Men tyvärr är budskapet alltid att det är en riskkonstruktion att lägga isolering ovanpå en betongplatta. Det skulle kunna bli fuktigt och mögla mellan plattan och isoleringen. Så tyvärr blir det att bila om du absolut måste isolera plattan. I mitt fall låter vi gäststugan ha en oisolerad platta eftersom vi inte kommer ha huset uppvärmt hela tiden. Lite högre uppvärmingskostnader och tofflor på vintern får det bli. Jag tror inte du behöver isolera den. Lägg en tjock matta på golvet för lite bättre komfort för nakna fötter.
 
Tack för svaret.

Jag har också fått den uppfattningen nu när jag läst lite på detta och andra byggforum att jag inte ska ha byggplast i väggen eftersom det inte skall vara permanent uppvärmt.

Jag antar att jag får lägga en underlagsfoam med fuktspärr på betonggolvet om jag vill lägga klickgolv där.

Emotser fler tankar och funderingar från er som läser.
 
AXS
Skulle det gå att lägga på flytspackel med isolerande egenskaper?
 
Känns lite overkill... och väldigt drygt arbete. Speciellt eftersom det bara ska vara tillfälligt boende (någon helg / vecka då och då).
 
Jag jobbar dagligen med en polyreutanisolering, den med slutna celler fungerar klockrent till det du behöver.
Den kan man spraya direkt på ytan, fastnar och stelnar och är helt fuktsäker,
Googla runt på sprayisolering så hittar du nog någon i din närhet som sysslar med det.
 
imported_jo skrev:
Jag jobbar dagligen med en polyreutanisolering, den med slutna celler fungerar klockrent till det du behöver.
Den kan man spraya direkt på ytan, fastnar och stelnar och är helt fuktsäker,
Googla runt på sprayisolering så hittar du nog någon i din närhet som sysslar med det.
Men vad händer med fukten som kommer upp genom plattan men inte kan komma vidare?
 
Fukten stannar väl i plattan. Där gör den ingen skada. Betongen tål fukt.

sänt from my fån
 
En helt nygjuten platta är inte att föredra att spraya polyreutan mot, men en som har "brunnit" klart går bra.
 
Alltså, jag menade inte att varken betong eller polyreutanet skulle ta skada, utan bara var fukten tar vägen och vad den kan ställa till med på vägen. Jag tycker mig bara ha sett varningens fingrar höjas i andra trådar när isolering ovanpå betong diskuterats och anledningen tycks alltid vara att det kan bildas mögel mellan betongen isoleringen. Nu kommer plötsligt besked om att det går alldeles utmärkt att lägga isolering ovanpå en oisolerad betongplatta. Därav min tveksamhet.

Jag antar också att fukten kommer att flyttas utmed plattan till väggarna. Och då bör man väl fundera på hur väggarna är konstruerade.
 
"För att kunna existera kräver mögel syre, näring, viss temperatur samt FUKT. Fukten är den enda faktor som människan kan försöka kontrollera. I bland klarar vi inte av att stänga ute fukten. Det är då som mögel etablerar sig på konstruktionsmaterialen i våra byggnader."

Dessa betingelser finns inte mellan betongen och den sprayade isoleringen. Där saknas syre samt näring. Jag har själv plastmatta 25 m2 i tvättstugan sedan 1971 (källare). Dvs den har legat i 40 år. Det är inga problem med varken fukt el mögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.