Hej.

Har börjat med att innreda övervåningen på vår villa Nybro från smv.

Följer deras beskrivning om hur mycket man ska isolera. Hade besök av en lösullsfirma, de tyckte att 240 mm var för lite (träfiber).
Knäväggen blir ca 700x1000 mm isolering, taket blir ca 500 mm isolering.
Så snetaket blir 240 mm, en sträcka på ca 2,4 m.

Lite missnöjd på mus-spärren, dom har kalas där uppe, mössen alltså!q(;^;)p

Hur har ni gjort med isoleringen? Nöjda?

Mvh ByggBjörn
 
Cellulosa lösull...Ekovilla eller Ekofiber (möss gillar ej)
 
Även vi håller på att isolera övervåningen, fast på ett Kalmar. Apropå möss...döm om min förvåning när jag stod öga mot öga med en liten mus när jag skulle gå upp i trappen! Jag blev nog räddare än musen (som sprang ner och gömde sig under soffan), till slut kunde vi göra den "medvetslös" och "släppa ut den" som vi sa till ungarna. Nåja, ett litet lördagsäventyr i alla fall!

Även vi har haft lösullsfirma som varit och tittat på övervåningen. Men jag kommer troligtvis göra allt på övervåningen själv, förutom el och vatten då förståss. Det jag har gjort hittils är att sala på takstolarna med 45x145:surprised:r, detta ger en isolering på ca 290mm. Då har jag räknat bort luftspalt 45mm samt bård. I övrigt går jag efter principritningen på övervåningen från Smålandsvillan, där kan man se hur man gör med vindavledare, hur långt upp och ner luftspalten ska gå osv. Luftspalten gör jag så här:

-Fäster ströläkt längs takstolarna 45mm från taket med klammerpistol
-Fäster bården i läkten med klammer.

Efter isolering blir det plast och glespanel (28x70 eller likn) och sen är det bara att börja med innertaket, efter elen är dragen då förståss

MVH Daniel
 
Tack för kommentarerna.

Vi har också hunnit en bit, salat på takstolarna (145x45) gjort luftspalt på 35mm enl beskrivingen från smw. haft en oljeboard som luftspalt. plastat och läktat med 28x70, så lite omständigt att isolera mera nu.
Men som sagt är allt efter deras rekomendationer.
Skulle vi fått bygga med 45 graders taklutning från komunen skulle vi isolerat mer, nu känns det som man vill ta vara på den ytan som finns.
 
Ok, då får ni alltså 305mm isolering totalt. Hur har ni gjort med el, vatten och avlopp? Om jag minns rätt så går det upp 6st tomrör för el i kattvinden ovanför tvättstugan samt 1 tomrör vid trappen. Vatten och avlopp har jag inte lyckats hitta än men det känns som att det bord ligga i bjälklaget på ungeför samma ställe(ovanför tvättstugan)? Tog ni dit hantverkare som drog fram allt innan ni isolerade och plastade?
 
Tjena

Blir bara 240mm isolering, det var en 95x45 vi slog på, inte 145 som jag sa tidigare.
Elrören kommer upp ovanför tvättstugan, där har jag inte plastat ännu.
Vattenröret kommer upp vid sidan av elrören. Har ej hittat avloppet till wc uppe, ska finnas där enl uppgift.
Frugans bror ska komma och fixa med el rören innan vi plastar igen där!
Tror du det blir för lite isolering där? blir ju en sträcka på 2m som är isolerad 240mm.
 
Tja!

Ska också till att knåpa ihop övervåningen på vår nybro... hur är det... det går väl inte slå på en större regel än 95mm utan att få problem med avståndet till fönstren?
 
holmsjon skrev:
Tja!

Ska också till att knåpa ihop övervåningen på vår nybro... hur är det... det går väl inte slå på en större regel än 95mm utan att få problem med avståndet till fönstren?
Måste citera mitt eget inlägg... gäller modeller med 45graders taklutning och med takstolar som är 195mm höga.
 
Hej
Hur har ni gjort med reglerna mellan takstolarna, jag har för mig att de är till för när hustaket kommer upp och inte behövs sedan? Det ser ut som att de är mer i vägen för isolering etc.
 
ollefisk skrev:
Hej
Hur har ni gjort med reglerna mellan takstolarna, jag har för mig att de är till för när hustaket kommer upp och inte behövs sedan? Det ser ut som att de är mer i vägen för isolering etc.
Slägga bort dom bara! Det har jag gjort på vårt Villa Kalmar. Precis som du skriver sitter de där som transportskydd för att styva upp takkassetterna när det ska lyftas på plats.
 
  • Gilla
Roman K och 1 till
  • Laddar…
Hej
Nästa fråga är ventilation, behövs det mer ventilation i kallvinden eller duger den som finns från början?
Nocken ventilerad och några Doldis-ventilerhögt upp i taket.
 
holmsjon skrev:
Måste citera mitt eget inlägg... gäller modeller med 45graders taklutning och med takstolar som är 195mm höga.
Men det gäller nog bara om man vill få plats med en uteluftventil bredvid, inte om man har FTX. Vi har plats med 195+150+glespanel+gips utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.