Hej,

Vi har köpt ett äldre hus (-40) och hade tänkt tilläggs isolera väggarna. Nuvarande väggar är ca 40cm och består av tegel/puts.

Jag har funderat på följande alternativ.

Alt. 1 - tilläggs isolera med 95mm på insidan.
Eftersom vi ska dra om el och behöver räta upp väggarna så måste vi ändå lägga en 45mm regel. Jag har dock läst att man inte ska tilläggs isolera på insidan på stenhus.


Alt. 2 - tilläggs isolera med 150mm på utsidan
Vi tycker inte om fasaden och ska ändå putsa om denna, så lägga isoleringen på utsidan är egentligen inget hinder.


Till frågorna

Var ska fuktspärren ligga vid alt. 2 ?
Går det att putsa fasaden om man tilläggs isolera utifrån? Vad heter dessa skivor, kostnad etc.
Hur tjock isolering behöver man?

Tacksam för lite tips,

//Jonas

 
Hej Isoler!
Jag har läst en klok råd från Kurre and. nyttan av isoleringen (som svar på annat fråga). Det han säger är mycket förnuftig! Har du funderat på hur mycket egentligen din 40 cm vägg redan isolerar? Isolera vinden och bättra på fönster och dörrar i stället? Mycket puts har ramlat av på grund av isoleringar i stenhus så det är bra du är medveten om det. När du lägger ny puts eller reparerar se till att ha rätt puts i hinken = kalkputs! Men om du isolerar utvändigt så gäller det en annan sort över isoleringen (ej kalkputs). Jag har kämpat nyligen med att slå bort misslyckade cementlagringar på ett gammal hus med putsskador. Väggar var täkta med tätt plastmålning som gjorde saken ännu värre........ Nu är jag klar med det och hoppas att det nya putsytan håller och andas fritt Det var insidan av huset jag håll på med.
lycka till med huset,gaia
 
Isolera på utsidan är nog alltid det bästa för stenhus.
Betänk bara att du kommer behöva fixa sockel, flytta ut fönster mm annars kommer det inte att se klokt ut
 
Vi kommer att isolera på utsidan av huset.
Tror vi kommer att använda oss av färdigbehandlade cellplastskivor, där vi endast behöver lägga ett tunt lager puts.

//Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.