Huset: ett 1700tals hus med torpargrund, det är dragigt i golvet och jag har hört talas om att man kan spruta in isolerskum i golvet, funkar detta och är det mycket dyrare än att riva upp golvet och isolera om det..?
 
Det fungerar förmodligen inte alls särskilt bra. Jag skulle i alla händelser inte behandla ett 1700-talshus på det viset.

Om det är torpargrund borde det väl gå att isolera underifrån?

Eller lägg några lager med trasmattor på golvet i vinter och planera arbetet noggrant innan du sätter igång i vår...
 
Nej.
Inget fogskum. Det är faktiskt ganska svårt att få rätt mångd, de kan dessutom ge viss sprängverkan om man pumpar i för mycket. Kika lite på den här brochyren (sid 10). Om du kommer åt underifrån tror jag att det kan vara en bra lösning, även om du inte använder deras produkter:
http://www.roxull.com/pdf/Din_nyckel_2.pdf
Du kan givetvis även fixa det ovanifrån men det är mycket mer jobb.
 
Ekofiber går att spruta upp underifrån om man har en någotsånär stadig blindbotten....
 
Bob_the_builder
BAS skrev:
Nej.
Inget fogskum. Det är faktiskt ganska svårt att få rätt mångd, de kan dessutom ge viss sprängverkan om man pumpar i för mycket.
Hehe, jag har hört en smått fantastisk historia på det temat. En man lät byta ut alla fönster och dörrar i sitt hus (hantverkare gjorde jobbet, alltså). Dock skulle han själv dreva en kväll och valde varianten fogskum. All "drevning" gjordes inifrån, eftersom han slapp klänga på stegar. När snickarna återkom nästa morgon var mannen "inlåst". Varken fönster eller dörrar gick att öppna eftersom karmarna klämts ihop av expanderande fogskum. ( ;D ;D ;D) De fick ägna någon timme åt att såga runt dörrkarmen för att över huvud taget komma in. Husägaren sågs sedan (i veckor) stå och såga med bågfilsblad kring alla fönsterkarmar. Otrolig, men förmodligen sann, historia. ;D
 
Vårt hus hade fått en dos skum insprutat i mellanbjälklag och väggar. Det fungerade säkert till viss del, men jag skulle aldrig komma på tanken att spruta in plastskum i ett gammalt hus - vet inte vad man får för oönskade effekter av en sådan grej. När vi sedemera tog bort masoniteskivorna på väggarna och kollade hur pass bra det fyllt ut luftspalter så hade skummet krackelerat rätt friskt...

vi har lite bilder på skummet på vår web...
 
Spånet i din trossbotten har sjunkit ihop (vilket det alltid gör) och därför blir det drag under golvet. Det bästa du kan göra är att märka upp golvet, om det är gammalt trägolv, bryt sedan försiktigt upp det och isolera efter dagens alla regler. Tycker inte att du ska tömma trossbotten på undersidan iom att detta leder till att du får spån på marken, vilket leder till merarbete med att sanera + att det är lättare att jobba uppifrån.

Behöver inte bli så dyrt om du gör det själv i princip bara kostnaden för isoleringen, däremot kostar det "svett"......

Tips1: Om det är större ytor fixa en slamsugningsbil till att tömma trossbottnen, då går det undan.....

Tips2: Längst ut mot syllen ställer du isoleringen upprätt, även "vanlig" isolering sjunker ihop....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.