Lånade en värmekamera (kul!) av en kompis för att hitta energibovar i huset, och ser bland annat att det verkar läcka rejält med värme vid golvlisterna i rummen på ovanvåningen.

Det är kattvind bakom som inte inte går att komma åt. Tänkte dra bort några lister till helgen och antar att det är en öppning mellan golvet och väggen där det kommer kyla, men hur brukar man täta sådant? Finns det någon sorts gummilist man brukar använda, eller är det skum eller nån tätningsmassa man ska köra på? Köpa sån där ull och trycka in?

Jag har väldigt dålig koll på sånt här som ni hör... =)
 
Är det mot drag du vill täta? Det brukar vara detta som man upplever som kallt. Du kan köra med Latexfog, tejp etc för att täta springan. Kommer ju inte synas när du sätter tillbaka listerna.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Är det mot drag du vill täta? Det brukar vara detta som man upplever som kallt. Du kan köra med Latexfog, tejp etc för att täta springan. Kommer ju inte synas när du sätter tillbaka listerna.
Tja, alltså kan man inte täta mot drag och isolera liksom?
 
Jag hade detta problem på ett ställe och tryckte in expanderande drev vilket löste det!
 
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Tänk på att man bör kunna tolka vad värmekameran "ser" också. För att bli termograför krävs utbildning. Det är till viss nivå normalt att det ser kallt ut i hörn och vinklar. Jag gick "steg 1" i utbildningen hos Flir, som anställd på den tiden. Det var en ögonöppnare i hur värmekameror fungerar.
 
  • Gilla
Susanne22 och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Tja, alltså kan man inte täta mot drag och isolera liksom?
Absolut, men beror ju givetvis på storleken på springan. Är den 2-3mm blir det svårt att isolera. Är den 1-2cm blir det enklare
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tänk på att man bör kunna tolka vad värmekameran "ser" också. För att bli termograför krävs utbildning. Det är till viss nivå normalt att det ser kallt ut i hörn och vinklar. Jag gick "steg 1" i utbildningen hos Flir, som anställd på den tiden. Det var en ögonöppnare i hur värmekameror fungerar.
Ok, men det är rejält mycket kallare längs listerna, 10 grader kallare än väggen en bit upp.

D DahlEricsson1000 skrev:
Absolut, men beror ju givetvis på storleken på springan. Är den 2-3mm blir det svårt att isolera. Är den 1-2cm blir det enklare
Ok, ja jag får kolla när jag tagit bort ett par lister till helgen. Men kan man t.ex. peta in lindrev?
 
H Hullefar skrev:
Ok, men det är rejält mycket kallare längs listerna, 10 grader kallare än väggen en bit upp.



Ok, ja jag får kolla när jag tagit bort ett par lister till helgen. Men kan man t.ex. peta in lindrev?
Lindrev är superbt till just det ändamålet.

Om man konsekvent trycker in lindrev i springan mellan golv och vägg bakom listerna i sitt (äldre) hus, och brukar ha problem med möss, så minskar mössen till nästan ingenting i bra många år. Hos oss i 10+ år hittills.
 
  • Gilla
Susanne22 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.