Hej!

Är mitt i bygget av en argentinsk grill. Har gjutit en 50mm tjock betongskiva och lagt 25mm eldfast tegel på den, på teglet kommer det ligga ett grillgaller med ca 10mm luftspalt, tanken är att elda på gallret. Men jag skulle vilja ha ytterligare isolering mellan betongen och det eldfasta teglet.

Nån som har tips på isolerande material som tål värme och vatten?

Byggprojekt av argentinsk grill med betongskiva och eldfast tegel under ett grillgaller, placerad på en träställning ute på en träveranda nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en argentinsk grill under byggnation med en gjuten betongskiva, eldfast tegel, och ett grillgaller. Grillen står utomhus vid ett hus med vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Foamglas / Skumglas? Du får nog putsa in det i framkant dock. Annars funkar nog ett lättbetongblock bra också.

Varför tänker du att du behöver mer isolering?
 
tommib tommib skrev:
Foamglas / Skumglas? Du får nog putsa in det i framkant dock. Annars funkar nog ett lättbetongblock bra också.

Varför tänker du att du behöver mer isolering?
Intressant, ska söka lite på det, vill helst inte ha tjockare skivor än max 30mm. Lättbetong har jag letat efter men tunnaste jag hittade är 75mm och det blir lite för tjockt tycker jag.

Vill ha mer isolering så att betongen under inte spricker av värmen.
 
tommib
Då borde du tänkt på det i designskedet av bänken. Rent allmänt är det väl lämpligt att mura upp en separat plattform för grillen. Hur har du tänkt att allt ska ligga/stå på plats annars?

En stålplåt med vikta kanter (så att det eldfasta teglet ligger still) kanske kan vara ett alternativ. Fäst därefter T-järn eller vinkelprofil under stålplåten som ben så får du en luftspalt på 15-20 mm mellan skivan och plåten med teglet. Det borde räcka men jag lovar inget.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då borde du tänkt på det i designskedet av bänken. Rent allmänt är det väl lämpligt att mura upp en separat plattform för grillen. Hur har du tänkt att allt ska ligga/stå på plats annars?

En stålplåt med vikta kanter (så att det eldfasta teglet ligger still) kanske kan vara ett alternativ. Fäst därefter T-järn eller vinkelprofil under stålplåten som ben så får du en luftspalt på 15-20 mm mellan skivan och plåten med teglet. Det borde räcka men jag lovar inget.
Att mura upp en separat plattform var första planen faktiskt, men sen valde jag denna varianten istället för att slippa mura upp. Ska kika vidare på stålplåt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.