M Matslax skrev:
Det är nog dags att lära opp käftiga hantverkare vad som gäller.
Kunden säger hoppa. Hantverkaren frågar hur högt
Om du hittar en hantverkare som är såå desperat, så tror jag att det är en hantverkare du nog inte vill anlita. Det väsentliga med att anlita hantverkare är att få tag på en som är seriös. Hittar du en som gör exakt det du säger utan eftertanke eller frågor, så är även 1 kr/h för mycket.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du hittar en hantverkare som är såå desperat, så tror jag att dte är en hnatverkare du nog inte vill anlita. Det väsentliga med att anlita hantverkare är att få tag på en som är seriös. Hittar du en som gör exakt det du säger utan eftertanke eller frågor, så är även 1 kr/h för mycket.
Feltänk.
Det viktiga att att de inser att deras tid är över.
Såna hantverkare som gapar och skriker om alla jävla påslag och milersättning o framkörning och % för att använda verktyg osv.
Såna kräk kommer gå i kk

A
Man får tänka till lite vad man kan ta på sig som installatör. Man ansvarar ju för det arbete man utför.

Det var ju ett fall för några år sedan där en installatör hamnade i tvist med Länsförsäkringar där det började brinna i en dosa i en kunds hus om jag minns rätt. Och där hade installatören inte ens varit och kopplat. Men fick ändå skulden för det.

Sedan kan även Elsäkerhetsverket faktiskt dra in auktorisationen om det är allvarliga saker det handlar om. Och det kan ju bli tufft för en mindre firma.

Var det inte där som firman gjort arbeten på nedervåningen och dom släppte på ström till övervåningen som någon annan gjort.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
D dakom1 skrev:
Hej

Jag skall isomationsmäta t2 röd golvvärme slingan.
Skulle vilja veta vilken instrument som man klarar sig med för att isomationsmäta?
Idag har tillgång till denna: Fluke t5-600 men den kanske inte lämpar sig för detta ändamål.

[länk]
Det funkar inte, Megger har Elektrikern, när han lagt golvet testar han genom Ohmmätning och Isolationsmätning, sen får du papper på det, måste läggas och dokumenteras om Garanti ska gälla, är det felsökning är det en annan sak då kan du kanske hyra eller låna Megger

S stefan57 skrev:
Det funkar inte, Megger har Elektrikern, när han lagt golvet testar han genom Ohmmätning och Isolationsmätning, sen får du papper på det, måste läggas och dokumenteras om Garanti ska gälla, är det felsökning är det en annan sak då kan du kanske hyra eller låna Megger
Han har nog löst problemet nu 😉 sådär 4 år senare

Jakopp Jakopp skrev:
Han har nog löst problemet nu 😉 sådär 4 år senare
Ibland tar det tid😂

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.