GK100 GK100 skrev:
Du klarar dig bra med din multimeter mät motstånd i kabeln med den och kolla isolation med din nya provare så är det bra sen.
Håller med om att strömmätningen inte är den viktigaste. Men då det handlar om en T2 röd som inte är serieresistiv så är det enda sättet att funktionstesta kabeln (förutom att känna om golvet såsmåningom blir varmt). Att mäta motståndet ger ingen information.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
jag tänkte nog göra som instruktionsfilmen säger, så har man gjort det man kan

en sån där tångmultimeter kunde man få för ca 300:- och kan va bra om man vill söka strömtjuvar i bil läste jag :)

så klart man ska ha en sån med

J Johan456 skrev:
Håller med om att strömmätningen inte är den viktigaste. Men då det handlar om en T2 röd som inte är serieresistiv så är det enda sättet att funktionstesta kabeln (förutom att känna om golvet såsmåningom blir varmt). Att mäta motståndet ger ingen information.
Nog kan det ge information även på en parallellresistiv självreglerande typ men inte lika entydigt som på en med fast effekt. Resultatet ska ju tolkas också precis som i fallet isolationsmätning och och mätdonen ska vara i skick också så de duger för uppgiften vid mättillfället.

Kan bli många instruktionsfilmer då av typ enpunktslektioner utan mervärde för allmäna mätfall.

C camaro1969 skrev:
jag tänkte nog göra som instruktionsfilmen säger, så har man gjort det man kan

en sån där tångmultimeter kunde man få för ca 300:- och kan va bra om man vill söka strömtjuvar i bil läste jag :)

så klart man ska ha en sån med
Se bara till att tången klarar likström DC också om du ska ha nytta av den i bilar. Det är bra att du mäter på kabeln så du inte lägger en skadad, felaktig och upptäcker fel tidigt. Men om du ska kunna dra nytta av ev garanti får du ha någon som signerar intyget rätt också.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
ja det går ungefär lika fort som det brukar för mig...

nu först är det dags att lägga elgolvvärmen i andra lager av flytspackel (vattenburen i undre lagret)

jag köpte nån UNIT låda tidigare, tror den hette 511

jag har nu testat värmekabeln där den ligger i lådan

jag kopplade samman de båda kablarna till ena klämman och skyddsjorden till den andra, skickade sedan på 1000V och fick värde på ca 200, minns inte just nu om det var Mohm eller Gohm, men som det skulle vara enligt boken, (över 100)

nu skulle jag ta och läsa på igen och letade upp denna tråd :)

jag ska även mäta resistansen mellan ledarna som jag förstår, med multimetern. det ska vara något annat värde än oändligt ?

sen har jag ju inte skaffat en såndär tångamperemätare som kan mäta strömvärdet med när man provkör anläggningen.
ser att det råder delade meningar kring om det måste göras, så jag frågar igen, måste det göras? :)

uppdatering nu när jag varit uppe och resistansmätt mellan de 2 ledarna, det var 12,6 ohm
kabeln är 44 meter om det spelar nån roll, OK?

sen verkar det som man slipper montering i ena änden då det var förberett...men om man får upp den genom flexxlangen återstår att se

• En hand håller en elektrisk kabel med avskalade ändar mot en kaklad golvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu har jag förberett lite mer genom att dra upp T2röd genom flexslangen, det va lite bökigt med de redan ditsatta kontakterna men det gick

sen har jag även läst manualen i sin helhet hoppas jag (det va många olika språk så svårt att följa) och jag kan inte se någon annan mätning som krävs än isolationsmätningen, så då kanske man inte behöver mäta strömvärdet, även om jag sett det på nån instruktionsfilm på youtuben...

våterigen, vad säger forat? :D

Det är bara isolationsmätningen som har nått verkligt värde. Motståndet mellan fas/nolla är helt ointressant då motståndet varierar med temperaturen och då även strömmen.
Meggningen gör man tre ggr. först när slingan är lagd sedan när den är inspacklad och sist vid inkopplingen.
Att man mäter efter inspacklingen beror på att man kan ha skadat kabeln under det momentet och då vill man åtgärda det innan man gör färdigt ytskiktet.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
men strömvärdet som skulle mätas när anläggningen varit igång i 15 minuter då, är det bara för att se att det fungerar korrekt?? (detta framgick på youtubefilmen jag sett)

vore ju tråkigt att spackla in en trasig slinga....

men det kanske går provköra och känna om slingan blir varm?

tror du även det går använda befintliga kabelskor som sitter monterad redan? se bilden
(enligt manual ska man kapa si och så och montera medföljande krympslang...men det verkar redan vara gjort korrekt, förutom själva kabelskorna)

Redigerat:
Nu har jag monterat golvvärmen, det vart lite tätare på slutet, men det borde väl funka bra.
Hamnar dessutom vit toalett/handfat

la den tätare eftersom jag såg ett färdigt avslut så slapp jag krångla med det:)

jag isolationsmätte igen och det va typ samma värde, ca 190 mohm vid 1000v

sen testmonterade jag styrdonet och provkörde.
Det verkade fungera bra så då gissar jag allt är i sin ordning och man kan ta å flytspackla nästa lager:)

E elmont skrev:
Dessutom kanske lite svårt att få ut en elektriker för att mäta någon annans jobb, det är ju ingen höjdare att komma och bara mäta för att någon annan inte ska behöva ta ansvar för sitt arbete.
Det är nog dags att lära opp käftiga hantverkare vad som gäller.
Kunden säger hoppa. Hantverkaren frågar hur högt

Nu kan ju även hantverkaren även välja sina kunder, för det är lika vanligt att kunder är tråkiga typer som att hantverkare är det. Verkar kunden vara in "typ" så vänder man i dörren, det heter ju att man måste vara två för att dansa tango.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu kan ju även hantverkaren även välja sina kunder, för det är lika vanligt att kunder är tråkiga typer som att hantverkare är det. Verkar kunden vara in "typ" så vänder man i dörren, det heter ju att man måste vara två för att dansa tango.
Det har varit så.
Men nu vänder marknaden ... har redan vänt.
Det kommer vara kundernas år 2024.
Dvs. Hantverkarna FÅR ANPASSA SIG TILL KUNDERNAS KRAV!!!!

Och tror du verkligen att installatörerna är så desperata att dom tar ansvar för jobb som kreti och pleti utfört?? Dom allra flesta sitter nog hemma utan att ha jobb än att dom ska sitta på häktet utan jobb om det skulle knipa.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.