Du ska ha ett instrument som mäter resistansen med en högre mätspänning. Kolla efter instrument som brukar kallas "megger".

Tack för ert svar

Jag har rätt så bra koll vad som skall göras och alla steg som måste utföras före och efter. Dessutom så ger de en väldig bra visning på hur det går till med t2 röd golvvärme.

Tack för upplysning att var uppmärksam.

Kontrollera då även vilken provspänning och vilket isolationsvärde som rekommenderas. Tillverkare av golvvärme ställer ofta högre krav än ”elinstallationsreglerna”.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
väcker denna tråd då jag har samma fundering.

har spanat på uni-t men frågan är vilken modell?

jag ska installera en T2 röd så måste kunna isolationstesta med 1000volt

Ta den billigaste.

uni-t 501 för ca 700:-

billigare än att anlita en elektriker (per gång) och det kräver 3 ggr vid en förläggning av t2 röd

Dessutom kanske lite svårt att få ut en elektriker för att mäta någon annans jobb, det är ju ingen höjdare att komma och bara mäta för att någon annan inte ska behöva ta ansvar för sitt arbete.

• Gilla
stefan57
  • Laddar…
visst är det så..

det bir noggrannt hempul med assistans från forumet :)

Om du bott i närheten hade du kunnat låna min fluke 1503. Kommer inte upp till Gävleborg innan jul. Men en egen isolationsprovare är bra att ha i verktygslådan. Jag använder den titt som tätt.

Redigerat:
tack för omtanken!

tänker ofta så när det gäller verktyg som man kanske bara ska använda 1 gång - tror man

har köpt på mig lite "onödiga" prylar och man blir lika glad varje gång man kommer på att, en sån pryl har jag ju :)

när man kollar installationsfilmen så ska man även mäta "strömvärde" på värmekabeln
det görs i filmen med nån sorts multimeter med "klor" på.

även en sådan måste då införskaffas, jag har bara en vanlig multimeter i dagsläget

tips på billig fungerande sådan?

Redigerat:
Du klarar dig bra med din multimeter mät motstånd i kabeln med den och kolla isolation med din nya provare så är det bra sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.