Vid kontroll av en elanläggning (utebelysning med tillhörande EQQ/EQLQ-kablar + dosor) så noterade jag att det var ca 2 GOhm resistans mellan N+L mot PE. Det är givetvis ett OK värde enl norm så vitt jag vet, men jag blev förundrad över "så lågt" värde. Efter lite felsökande så visade det sig att helt ny Draka EQQ Pure 5G1,5-kabel har ca 5-10 GOhm/m isolationsresistans...

Ska det vara såhär? Jag har aldrig varit med om att en helt ny, oskadad kabel inte haft "oändlig" (>22Gohm) resistans vid isolationsprov. Är det en feature man får med halogenfria kablar?
 
Spelade det någon roll hur hög mätspänning du använde? Eller var det vanlig ohm mätning, med multimeter?
 
Det var mätt med en isolationsprovare och med 500v, 1kv och 2.5kV mätspänning. Resistansen var likartad oberoende av mätspänning, dock så "ökade den lite" med tiden, ungefär som en kondensator som laddas upp. Kan det vara dielektisk absorbtion som spökar?

Jag testade för skojs skull att mäta på en rulle gammal EKLK med PVC-isolering och där beter sig mätaren som förväntat.

Jag vet som sagt inte om detta är fel eller inte, men jag vill helst undvika att i ett senare tillfälle behöva byta kabeln om det skulle visa sig vara ett tillverkningsfel som leder till nedbrytning av isolationen och sedemera jordfel.
 
Vi får hoppas att det är som det ska vara och att du mäter med ett alltför potent instrument. Jag kan bekräfta en stigande isolationsresistans som landar på 7-20 Gohm i äldre EKK och EKLK. Däremot mäter PEX-isolerade EXQ/EXLQ ingenting, dvs oändligt. Någon EQQ har jag inte på lager. Det är starkt kopplat till längden på kabeln. Korta stumpar mäter ingenting.

Jag kan inte säga vilka isolermaterial som har dielektriska egenskaper, alla kanske har det i viss mån. Men visst liknar mätningen sådana. Då innebär en stigande resistans under mätningen att isoleringen är frisk. Men det pratas ju även om kapacitans mellan ledare i en kabel på ca 0.1 uF/km vilket förklarar skillnaden i längd på kabeln. Det är nog snarare den man mäter här. Fasta isolermaterial är ändå lite spännande...
 
Tack @Bo.Siltberg och @hempularen . Jag antar att allt är som det skall vara, även om jag fortsatt är lite förundrad.

Jag börjar tro att det är dielektrisk absorbtion man ser (vilket isolationsprovaren kan mäta.. jag har bara inte hunnit med att göra sådana test än). En snabb sökning gav foljande PDF:

http://www.idc-online.com/technical...al_engineering/Dielectric_Absorption_Test.pdf

där man kan läsa:

"Dielectric absorption current is the polarising current that is drawn by the insulation system (dielectric) to align the dipoles within the dielectric with the applied electric field. This current draws a high current initially but then gradually drops off as the dipoles in the dipole become increasingly polarised (i.e. in the order of 5 to 10 minutes)."

Man listar även två mått som jag ser att testaren kan mäta; DAR samt PI som defineras enl nedan:

DAR = Isolationsresistans efter 60 sekunder / isolationsresistans efter 30 sekunder
och
PI = Isolationsresistans efter 10 minuter / isolationsresistans efter 1 minut.

där DAR < 1.25 är "questionable", 1.25 >= DAR < 1.6 är "adequate" och DAR > 1.6 "good".

Så det verkar ju vara en god egenskap att man ser att isolationsresistansen ökar med tiden.
På samma sätt verkar PI > 2 betyda "good".
 
Jo, ett konstant mätvärde kan i dessa fall tyda på smuts på ytan som påverkar mätningen. Men kablar... Jag är inte säker på att det är de dielektriska egenskaperna man mäter då. Hur som helst, om man ser ett sjunkande mätvärde, då är det illa :)
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.