Har en enplansvilla byggt 1971 med krypgrund med betongbjälklag.
Eländet är att golven är iskalla. Originalplastmattan ligger kvar. Tänker lägga klickgolv med Platon under, men kan man isolera bättre.? Mäter just nu radon för säkerhets skull. Erfarenheter mottages tacksamt.
 
Du ska välja trä oljat, vaxat eller mattlackat, andra golv så som marmolium klick är ett bra val och upplevs varmt. Vinyl av den tunna modellen tycker jag känns kallare än marmolium, har själv båda varianterna.
Laminat i alla varianter ska du undvika då det är kallt att gå på oavsett hur dyrt det än är.

Men vad finns det för möjligheter att göra nå åt krypgrunden?
Tänker att med små medel kan du göra krypgrunden varmare och få varmare golv som följd.
 
Isolera gärna golvet, men det är också troligt att du har kallras från fönstren. Speciellt om du bytt uppvärmningsmetod och inte använder elementen under dem.
 
Nog tycker jag att trälaminat upplevs betydligt varmare än ett plastlaminat.
Jag har haft båda så min erfarenhet är i alla fall att ett 7mm trälaminat är betydligt behagligare än det plastlaminat jag hade tidigare i köket.
 
Tack alla för mycket kloka synpunkter som jag absolut tar till mig. Fönster med kallras är också ett problem, speciellt med tanke på att det är direktverkande el med kombinerad luftvärmepump. Tyvärr är kostnaderna för att byta fönster väldigt dyrt. Stora 70-tals fönster, öppningsbara och delbara. Spännande fönsterputsning!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.