Har senaste tiden (kanske en vecka sen) fått en invasion av bananflugor hemma.
Har torkat, skurat och gnuggat rent hela köket. Spolat ur alla avlopp rejält, har inga blommor inne, inga sopor men likt förbannat är de här.
De är i köket, vardagsrum och på toa (!)
Är det någon speciell tid på året som gör att de kommer?
Hur gör jag för att utrota dem? Fällor är jag medveten om men måste rensa äggen som jag förstår.
Ledsen för felplacerad tråd..

P potatomaster skrev:
Har senaste tiden (kanske en vecka sen) fått en invasion av bananflugor hemma.
Har torkat, skurat och gnuggat rent hela köket. Spolat ur alla avlopp rejält, har inga blommor inne, inga sopor men likt förbannat är de här.
De är i köket, vardagsrum och på toa (!)
Är det någon speciell tid på året som gör att de kommer?
Hur gör jag för att utrota dem? Fällor är jag medveten om men måste rensa äggen som jag förstår.
Ledsen för felplacerad tråd..
För att enklare förstå hur man blir av med bananflugor kan man prova följande:

1. Lockbete: Häll lite vinäger eller en gammal alkoholdryck som har börjat oxidera i ett fat. Tillsätt en droppe diskmedel för att bryta ytspänningen i vätskan, så att flugorna lättare sjunker.
  2. Trick med plastfolie: Om du täcker fatet med plastfolie och gör ett litet hål, cirka 1 cm i diameter, kan flugorna lockas dit av doften. De kommer att gå in genom hålet, men väl inne har de svårt att hitta ut igen. Det beror på att de har svårt att flyga upp i det lilla utrymmet under plasten.
  3. Effekten: När flugorna rör sig in under plastfolien, blir de förvirrade och kämpar med att flyga uppåt. De hamnar till slut på vätskans yta och sjunker ner.
På detta sätt fångas bananflugorna effektivt utan att de kan fly.

• Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Förutom ovan nämnda med fällor som är effektiva på att minska populationen kraftigt - men det tar några veckor eftersom det fins flera generationer med ägg och larver i depå som väntar på att visa upp sig och det handlar om att ta bort de vuxna hela tiden med fällorna så att inte nya ägg läggs

Har du hällt kokande/väldigt hett vatten i slask och avlopp i tillräckligt mängd - (vi pratar inte om enliters kastrull med kokande vatten utan den största syltgrytan du har med kokande vatten - per dränage!) dräneringshålets kant och det som är under denna i slasken och delarna hela vägen innan vattenlåset måste bli riktigt ordentligt varm (> 60 grader C) så att larver och lagda ägg dör bort. De är experter att lägga sina ägg som är bortom synligt håll för ögonen och svåra att komma åt med rengöringsmedel och borstning, därav att försöka värma ihjäl dessa istället med att värma upp strukturerna runt om..

Den andra delen att kolla är din bytta med avfallspåse med matavfall - påsen bytt, och byts ofta en period framöver, - typ var 3' dag så att äggen och ev larver inte hinner kläckas och tar sig vidare ur påsen.

byttan rengjord samtidigt med typ 1-del klorin/klorrent och 5-delar vatten med rejäl kläm diskmedel i en blomspruta och borstning så att det inte fins ägg/larver kvar och luckan/lock på så mycket det går.

Vi hade en invasion liknande det du beskriver och efter att ha följt alla här beskrivna metoder och ett antal andra som man kan hitta på nätet såfick vi syn på en artikel (som jag inte hittar längre) där man beskrev livscykeln hos banan-/sorg-/blom-flugor och en metod att se till att de inte kan föröka sig. Nematoder är en sorts kvalster som livnär sig på flugornas larver och kan köpas från t.ex. Blomsterlandet (deras produkt heter Nemablom). Vi använde nematoder + kokande vatten i alla avlopp och numera har vi inga problem.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.