P
J jonas9209 skrev:
Helt otroligt vad det skall höjas skatter med detta regeringsstyre.
Vi har sossesäkrat vårt bolån. Bunden ränta till låg räntesats och lånet är på cirka 10% av husets marknadsvärde.

Jag är inte säker på man man kan säga, som artikelförfattaren gör, "när räntorna går upp" men om de gör det påverkas vi inte. Ett slopat ränteavdrag kan vår ekonomi absorbera utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas9209
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att beskatta fast egendom är mycket effektivt eftersom egendomen inte går att flytta utomlands. Det är därför fastighetsskatt (vad den än må kallas) är mycket populär bland många politiker och (national)ekonomer.
Jag tror att det idag finns ett lågt folkligt stöd att införa en fastighetsskatt eftersom den uppfattas som orättvis, precis som förmögenhetsskatt eller arvsskatt.

Idag är personer med höga huslån och stora renoveringar orimligt gynnade av dels ROT som subventionerar värdeökningen och av skatteavdrag för lånen. Fastighetsavgiften är samma i min stad oavsett om man bor i förorten (som jag) eller bor i ett slott vid stranden.

Jag är ingen ekonom men jag tror det blir mer rättvist att slopa ROT och ränteavdrag, och samtidigt slopa fastighetsskatt. Kanske det t.o.m. är självfinansierat.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
P
Fastighetsskatten har nog inte jättestort stöd bland befolkningen, nej. Det finns, trots allt, rätt många fastighetsägare i Sverige.

Förmögenhetsskatt tror jag är populärare. "Det drabbar ju inte mig som inte är miljonär", fast rätt många är miljonärer utan att de har fattat det.

Jag, som har ett otypiskt litet huslån, är väl lika gynnad av ROT som någon med ett jättelån?
 
B
Hur många är det egentligen som jämkar för att få ut ränteavdraget månadsvis och hur många är det som får tillbaka en rejäl slant till midsommar med deklarationen? Upplever att det är en bonus som trillar in varje år och pengar som jag utan vidare skulle klara mig utan, ser därför inte att det skulle vara några problem att ta bort ränteavdraget helt.
 
  • Gilla
Hjaal och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Det som är unikt på ränteavdraget är att det går över gränsens för inkomstslag, normalt sätt få man ju kvitta inom samma (ex. kapitalkostnad mot kapitalintäkt).
hur menar du? Räntekostnader deklareras i kapital och kan endast kvittas mot inkomst i kapital.
 
J jonas9209 skrev:
Helt otroligt vad det skall höjas skatter med detta regeringsstyre.
Jag vet ju i alla fall vad jag skall rösta på nästa val...

Nu :
Bonus malus
Höjd bränsleskatt
Plastpåseskatten
ISK-konto vill de höja skatt
Sänka ränteavdraget.....
Skulle inte likställa slopat ränteavdrag med höjd skatt…Snarare bortplock av en statlig subvention som idag betalas av skattebetalaren.
 
  • Gilla
  • Älska
Stefan Bengtsson och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi har sossesäkrat vårt bolån.
Det ser dock ut som att de flesta partierna vill ta bort det, så du kan lika gärna säga att du svärjevänssäkrat, Kristdemokratssäkrat, vänsterpartistsäkrat eller varför inte centersäkrat? Sossarna är väl relativt nya på att vilja förändra, medans de andra velat det ganska länge...
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Hur många är det egentligen som jämkar för att få ut ränteavdraget månadsvis och hur många är det som får tillbaka en rejäl slant till midsommar med deklarationen? Upplever att det är en bonus som trillar in varje år och pengar som jag utan vidare skulle klara mig utan, ser därför inte att det skulle vara några problem att ta bort ränteavdraget helt.
Men snälla! När man gör en boendekalkyl för att se hur stor boendekostnad man får, räknar man ju med ränteavdraget.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fastighetsskatten har nog inte jättestort stöd bland befolkningen, nej. Det finns, trots allt, rätt många fastighetsägare i Sverige.

Förmögenhetsskatt tror jag är populärare. "Det drabbar ju inte mig som inte är miljonär", fast rätt många är miljonärer utan att de har fattat det.

Jag, som har ett otypiskt litet huslån, är väl lika gynnad av ROT som någon med ett jättelån?
Absolut. ROT har inget med belåningsgrad att göra.
 
G Galten skrev:
Jag tror att det idag finns ett lågt folkligt stöd att införa en fastighetsskatt eftersom den uppfattas som orättvis, precis som förmögenhetsskatt eller arvsskatt.

Idag är personer med höga huslån och stora renoveringar orimligt gynnade av dels ROT som subventionerar värdeökningen och av skatteavdrag för lånen. Fastighetsavgiften är samma i min stad oavsett om man bor i förorten (som jag) eller bor i ett slott vid stranden.

Jag är ingen ekonom men jag tror det blir mer rättvist att slopa ROT och ränteavdrag, och samtidigt slopa fastighetsskatt. Kanske det t.o.m. är självfinansierat.
Höga huslån och ROT har inget med varandra att göra. Hur menar du?
 
C Citrona skrev:
Höga huslån och ROT har inget med varandra att göra. Hur menar du?
Nej de har inget direkt samband. Men det är nog rimligt att tro att personer med väldigt dyra hus oftare också utnyttjar hela sitt ROT-avdrag.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M
F Mik_Ljung skrev:
Här är en artikel som behandlar dessa som kopplade till varandra. Märk att jag inte läst hela artikeln pga betalvägg.
[länk]

Tror jag vid flera tillfällen hört dessa sammankopplas.
Det gäller för övrigt inte bara vid bostadsaffärer, utan även på börsen.

Eftersom du skattar en räntebaserad vinst på exempelvis obligationer, så får man ett motsvarande avdrag på räntekostnader.
Om man inte får dra av för ränteförluster ger ju logiken att man ej heller borde skatta för räntevinster.

Kan tycka att det skulle vara helt i sin ordning att minska på båda, men tar man bara bort avdragsrätten så sitter folket där med svarte petter.

Edit. Nu när jag läser hela ditt svar så har du säkert bättre koll än vad jag har. Men jag har haft för mig att dessa ofta kopplas samman. Men kan ha haft fel.
Man summerar inkomster och utgifter av kapital och på summan betalar du antingen 30% skatt om den är positiv och om den är negativ så dras 30% av från din skatt (upp till ett underskott på 100k, däröver är avdraget 20%). Vissa kapitalinkomster justeras innan de summeras ex reavinst på boende med 22/30 och utdelning från fåmansbolag med 20/30.
Frågan är om politikerna tänkt justera hur mycket av räntan man får ta upp som utgift och om detta skall gälla alla ränteutgifter eller bara vissa eller om man tänker sänka gränsen på 100k där man får fullt avdrag?
Att sänka gränsen på 100k per person har inte mycket effekt med tanke på hur låga räntorna är och man man bara får kvitta en del av ränteutgifterna så blir det märkligt om man skall skatta för en hel ränteintäkt.

Som vanligt är det lätt att komma med uttalanden att man skall göra si och så när man inte är insatt i en fråga, vilket ju tyvärr är väldigt vanligt bland politiker och andra tyckare!
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
Jag är helt enig att jag egentligen inte kan ett skit om nationalekonomi

Men det finns någon form av sunt förnuft som säger att det är fel att jag skall få skattelättnader för räntekostnader om jag lånar en miljon och knarkar upp allt.

Medans sparsamma Britt-Marie och Kent som gnetat hela livet och amorterat sitt hus och sparat ihop en slant på banken skall drabbas av både fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och till slut arvsskatt när de dör (om sossarna får som de vill).
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Det ser dock ut som att de flesta partierna vill ta bort det, så du kan lika gärna säga att du svärjevänssäkrat, Kristdemokratssäkrat, vänsterpartistsäkrat eller varför inte centersäkrat? Sossarna är väl relativt nya på att vilja förändra, medans de andra velat det ganska länge...
Sossarna verkar vara piggast på att höja skatter (kanske tillsammans med V) och därmed försämra den svenska ekonomin. Vi bedömde det som oklokt att fortsätta med rörligt bostadslån (som vi har haft i drygt 20 år) mot (bl.a.) den bakgrunden.

Det finns 6 sossepartier i Sveriges riksdag, och två extremistpartier. ;)
 
Redigerat:
P
B Baskavoda skrev:
Hur många är det egentligen som jämkar för att få ut ränteavdraget månadsvis och hur många är det som får tillbaka en rejäl slant till midsommar med deklarationen? Upplever att det är en bonus som trillar in varje år och pengar som jag utan vidare skulle klara mig utan, ser därför inte att det skulle vara några problem att ta bort ränteavdraget helt.
Om du har för vana att skänka bort skatteåterbäringen så är ditt påstående mycket trovärdigt.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.