333 342 läst · 967 svar
333k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Nu har det ju dividerats fram och tillbaka i denna tråden ett par år och vi verkar ju inte närma oss något slut så det känns ganska meningslöst att fortsätta diskussionen längre.. Man får tycka vad man vill om kraven som ställs från politikerna på vem som får utföra denna typen av jobb. Enligt lag ska man ha kylcert.
Sen att folk inte bryr sig om det får ju stå för dem, jag tror att Markarbetaren gör bäst i att lägga sina pengar på annat än att ta ett kylcert för jag tror inte att du blir gladare av att ha det och jag tror inte att det imponerar särkilt mycket på någon. Man ska ändå vara anställd vid ett företag som innehar företagscert för att arbeta med kyla. Så jag rekommenderar att du fortsätter på inslagen bana.
Vidare svar på det Mikael_L skriver så menar jag att om tillverkaren vill slippa undan garantiåtaganden så kan dem göra det, med det sagt så är det inte säkert att dem alltid nekar garanti men JO det står i tillverkarnas garanti-villkor att garanti inte gäller vid ”felaktig installation”. Felaktig installation är ju per definition utan tvekan att ignorera uppmaningen och kravet på att behörig installatör skall montera anläggningen. Garanti är för övrigt inget som en tillverkare måste lämna på en produkt. Givetvis finns ju alltid reklamationsrätten enligt svensk lag (den lagen vill man ju att den ska följas men andra lagar är det inte lika noga med där man själv har åtaganden). För att kunna hävda reklamation ska man kunna påvisa ett ursprungligt fel som inte kan ha uppstått av felaktig installation eller felaktigt användande..
Jag säger inte att alla tillverkare halshugger alla som installerat sina pumpar själva men man måste vara medveten om att det kan ske.
Jag kan inte hänvisa till något fall där en privatperson hävdat reklamation och vunnit i en tvist mot tillverkaren, jag vet inte om det prövats men det vore intressant att se ett sånt utfall. Jag har svårt att tro att man inte skulle gå på tillverkarens linje då man samtidigt skulle legitimera miljöbrott med samma utfall vilket vore utomordentligt klantigt. Givetvis kan det skilja på olika typer av fel. Lagerhaveri i en fläkt eller kompressorhaveri är ju helt olika saker där den ena kan anses rimlig att reklamera eller få nytt på garanti, medans det andra troligtvis inte skulle vara lika lätt att få hjälp med.
Fördelen för den som köper exempelvis en qlima pump på jula är att de inte ens har en serviceorganisation i Sverige och dem är nog oftast lite mer benägna att försöka hjälpa händiga Harry som monterat sin pump själv, eftersom det är Kinesiska produkter så kostar delarna mer eller mindre noll och inget för dem att skänka ut.
Referens ang garantivillkoren hos Bosch
https://www.bosch-climate.se/global...ek/konsumentbroschyrer/garantifolder_webb.pdf
Sen att folk inte bryr sig om det får ju stå för dem, jag tror att Markarbetaren gör bäst i att lägga sina pengar på annat än att ta ett kylcert för jag tror inte att du blir gladare av att ha det och jag tror inte att det imponerar särkilt mycket på någon. Man ska ändå vara anställd vid ett företag som innehar företagscert för att arbeta med kyla. Så jag rekommenderar att du fortsätter på inslagen bana.
Vidare svar på det Mikael_L skriver så menar jag att om tillverkaren vill slippa undan garantiåtaganden så kan dem göra det, med det sagt så är det inte säkert att dem alltid nekar garanti men JO det står i tillverkarnas garanti-villkor att garanti inte gäller vid ”felaktig installation”. Felaktig installation är ju per definition utan tvekan att ignorera uppmaningen och kravet på att behörig installatör skall montera anläggningen. Garanti är för övrigt inget som en tillverkare måste lämna på en produkt. Givetvis finns ju alltid reklamationsrätten enligt svensk lag (den lagen vill man ju att den ska följas men andra lagar är det inte lika noga med där man själv har åtaganden). För att kunna hävda reklamation ska man kunna påvisa ett ursprungligt fel som inte kan ha uppstått av felaktig installation eller felaktigt användande..
Jag säger inte att alla tillverkare halshugger alla som installerat sina pumpar själva men man måste vara medveten om att det kan ske.
Jag kan inte hänvisa till något fall där en privatperson hävdat reklamation och vunnit i en tvist mot tillverkaren, jag vet inte om det prövats men det vore intressant att se ett sånt utfall. Jag har svårt att tro att man inte skulle gå på tillverkarens linje då man samtidigt skulle legitimera miljöbrott med samma utfall vilket vore utomordentligt klantigt. Givetvis kan det skilja på olika typer av fel. Lagerhaveri i en fläkt eller kompressorhaveri är ju helt olika saker där den ena kan anses rimlig att reklamera eller få nytt på garanti, medans det andra troligtvis inte skulle vara lika lätt att få hjälp med.
Fördelen för den som köper exempelvis en qlima pump på jula är att de inte ens har en serviceorganisation i Sverige och dem är nog oftast lite mer benägna att försöka hjälpa händiga Harry som monterat sin pump själv, eftersom det är Kinesiska produkter så kostar delarna mer eller mindre noll och inget för dem att skänka ut.
Referens ang garantivillkoren hos Bosch
https://www.bosch-climate.se/global...ek/konsumentbroschyrer/garantifolder_webb.pdf
Tillägg: Nu har jag läst både Bosch och några andra tillverkares garantivillkor och då vill jag lägga till att Mikael_L har helt rätt i sin bedömning att en installatör absolut kan få röka en joint och dessutom köra för fort utan att man förbrukar garanti, så länge han bara har kylcert då givetvis! Missförstå mig rätt men jag menade aldrig att garantin är förbrukad vid minsta lilla lagbrott i samband med en installation, det står absolut inte reglerat i garantivillkoren, jag tror att tillverkarna räknar kallt med att lagboken följs av majoriteten av ett samhälles invånare någorlunda bra utan att det ska behöva skrivas där.
Fritidsbåtar är jag dåligt insatt i. Har bara gjort installationen en gång och det har väl hänt en del regelmässigt på 20 år.L lordi skrev:Att det funkar ifrågasätter jag inte, men återförsäljaren måste förvissa sig om att installationen görs av en certifierad installatör, annars kan vite utdömas. Likaså bryter du mot F-gasförordningen om du inte har certifikat och företagsackreditering. Nu har jag inte hört om något sådant fall i Sverige där någon blivit dömd, men så säger lagen iaf.
Nu gäller lite andra regler till sjöss och offshore har jag för mig. Även militären och flottan går under andra regler. Men om du jobbar med typ fritidsbåtar så skulle jag tro att samma regler tillämpas som på en bilverkstad.
Inte ens en kylmupp klarar provet utan kursen, 20% kuggas även med kursen. Men absolut tycker även jag att du skall ta behörigheten, logP diagrammen kan du öva på hemma i kammaren.M Markarbetaren skrev:Man kanske skulle göra provet för att få certifikatet, bara för att retas med vissa stollar!
2000kr+moms är ju mindre än vad det kostar för ett besök av en kylnisse!
Teorikursen är på 5 tim och den behöver man nog inte vara professor för att kunna köra med självstudier.
Teoretiskt prov NYTT eller FÖRNYAT kylcertifikat - Insu
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har läst fysik/kemi 3 år på naturvetarprogrammet. Det var +20 år sedan men efter några timmars bläddrande i kursmaterialet så skulle jag nog kunna lista ut några logP-diagramelectroluxaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Läser du paragraferna så gäller företagsspecifika certifikat beroende på storlek. Sedan gäller samma sak för anställda som för elektrikerna, man "får jobba under överseende av att en på företaget innehar certifikat". Vidare så är det inte så fruktansvärt svårt att regga en enskild firma, avlägga provet och sedan bli hela grannskapets "kulmupp".N Nixon90 skrev:Sen att folk inte bryr sig om det får ju stå för dem, jag tror att Markarbetaren gör bäst i att lägga sina pengar på annat än att ta ett kylcert för jag tror inte att du blir gladare av att ha det och jag tror inte att det imponerar särkilt mycket på någon. Man ska ändå vara anställd vid ett företag som innehar företagscert för att arbeta med kyla. Så jag rekommenderar att du fortsätter på inslagen bana.
Och NEJ, jag har inga ambitioner att göra detta, jag fortsätter min badboy-stil och gör det jag kan/vill med fullgott resultat. Ni andra som inte vågar, vill eller kan, gör det ni gör bäst, ifrågasätt alla oss andra med parafrafrytteri
Gör du jobb under kategori 1&2 certifikat skall företaget oxå ha motsvarande cert.M Markarbetaren skrev:Läser du paragraferna så gäller företagsspecifika certifikat beroende på storlek. Sedan gäller samma sak för anställda som för elektrikerna, man "får jobba under överseende av att en på företaget innehar certifikat". Vidare så är det inte så fruktansvärt svårt att regga en enskild firma, avlägga provet och sedan bli hela grannskapets "kulmupp".
Och NEJ, jag har inga ambitioner att göra detta, jag fortsätter min badboy-stil och gör det jag kan/vill med fullgott resultat. Ni andra som inte vågar, vill eller kan, gör det ni gör bäst, ifrågasätt alla oss andra med parafrafrytteri
Det står klart och tydligt.
Du får under direkt överseende av kylmupp med relevant certifikat göra arbeten under kortare tid. Det framgår oxå.
Nu klarar du en fråga på provet!
Då har du inte läst paragraferna. Du får jobba under någon annans överinseende endast en begränsad tid när man är under upplärning.M Markarbetaren skrev:Läser du paragraferna så gäller företagsspecifika certifikat beroende på storlek. Sedan gäller samma sak för anställda som för elektrikerna, man "får jobba under överseende av att en på företaget innehar certifikat". Vidare så är det inte så fruktansvärt svårt att regga en enskild firma, avlägga provet och sedan bli hela grannskapets "kulmupp".
Det finns i princip två kategorier om man jobbar med stationära anläggningar. Kat 2 för mindre och kat 1 för större. Proven skiljer sig inte jättemycket åt. Det är lite mer beräkningar för kat 1.
Förut kunde man inte ha kat 1 om man bara jobbar med t ex luft/luft-pumpar eftersom man i det årliga intyget var tvungen att visa att man jobbat i större anläggningar. Det kravet är borta, och det årliga intyget ska bara visa att man är aktiv i branschen, oavsett kategori.
Det handlar inte om paragrafrytteri. Vi talar om vad som gäller om man följer lagar och regler.
Det finns t ex en massa folk som drar el hemma utan att vara behöriga.
Det finns också folk som kör bil alldeles utmärkt utan körkort också.
Hur mycket ”Bad boy” man vill vara är upp till var och en.
.
Nej! Map garantin som ges av Kkpl som ger 3 års garanti mot ursprungligt/fabrikationsfel behövs inget annat än att apparaten är ihopskruvad "på ett fackmannamässigt sätt". De första 6 månaderna av den garatintiden är det upp till leverantören att visa om felet är annat än ursprungligt. Efter de första 6 månaderna är det upp till konsumenten att visa ATT felet är ursprungligt.M Markarbetaren skrev:Så JAG har bevisbördan att kopplingarna är ihopdragna av en montör vid ett garantianspråk? Är det inte säljaren som ska bevisa att felet inte är ett ursprungsfel utan ett monterings/handhavandefel?
Gäller samma sak när man ska åberopa garanti på en ny bil?
Säljaren:
-Hade personen som körde körkort när bilen gick sönder, för om hen inte hade det så uteblir garantin.
Garanti utöver det som Kkpl stiftar kan däremot tillverkaren bestämma reglerna för, som om man har 5 års garanti på kompressorn t.ex. att den enbart gäller om, 32-årig svensk certifierad kylmontör som är medlem i Hammarby-fotbollsklubb, utfört installationen och den dokumenterats och protokollen skickats in i 8 exemplar (varav det 3:e ska vara rosa) till tillverkaren senast 23 dagar efter installationen....
Sedan är det en helt annan femma att hempulare evt kan lagföras för brott mot miljölagstiftningen map kylgaserna, men det har inget med garantin att göra.
Kan väl inflika med att den llvp jag köpte från CitCop, var det år 2005? Installerade själv, har vacumpumpen kvar.. den fungerar fortfarande. Både värmer och kyler bra fortfarande. Bytte lager i inomhusdelen, de fanns på Biltema..
En billig LVP från Jula kan man montera själv. Går det åt h-vete kan man köpa en ny.
Att man sedan inte får är en annan sak men kan man hempula el kan man hempula med en LVP
Att man sedan inte får är en annan sak men kan man hempula el kan man hempula med en LVP