333 342 läst · 967 svar
333k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vet inte vad tur har med saken att göra. Vad jag skrev var att det krävs certifikat för att installera. Därför måste man fylla i papper vid köp. Men att snabbkopplingarna blir täta är lite gambling, ja, så på så sätt hade du tur.M Markarbetaren skrev:
Jag är fullt medveten om lagstiftningen. Men jag har installerat kylaggregat i båt och där har jag inte stött på krav på fackman. Dessa aggregat är förfyllda med kopplingar man drar ihop. Fungerat utmärkt i nästan 20 år.L lordi skrev:Alla luft/luft-maskiner är förfyllda. De som inte har färdiga rör med snabbkopplingar behöver rören och innedelen läcktestas och vacuumsugas. De med snabbkopplingar behöver inte vacuumsugas.
Lagstiftaren ser ingen skillnad på dessa längre utan certifikat krävs för båda typerna. Tror inte den typen med snabbkoppling är så vanlig längre pga detta. De har en förmåga att läcka dessutom.
Återförsäljaren riskerar vite om de inte kan visa vem som installerat, därför måste man skriva på papper hos Jula och andra.
Kraven är kopplade till gasen i sig. Inte var den är eller i vad. (Nu längre va? Ett tag var det krav på behörighet om man stängde in gasen men helt okej att använda som kylspray)
FEL, eftersom garanti styrs av garantivillkoren så kan du inte alls generalisera vad som gäller.N Nixon90 skrev:
Men du är välkommen att leta reda på några garantivillkor som stipulerar att garantin faller ifall det varit någon olaglig handling inblandad i samband med installationen. Lägg upp en länk här sen, så vi andra får se vad du funnit.
Hur detaljerat brukar det vara skrivet?, du som verkar veta. Är det bara olagliga handlingar sådär i allmänhet, så ifall den certifierade installatören jag anlitade har sugit i sig en joint kvällen innan, eller kört för fort på väg till mig så faller garantin?
Men OK, om nu garantin har fallit så har jag kvar min lagstadgade reklamationsrätt, och den förfaller mig veterligen för att något brott begås samtidigt som installationen, jag kan åtminstone inte påminna mig att jag läst något sådant i lagen som reglerar detta.
Det där med garanti och garantivillkor kan bli lite spännande ibland, som t.ex denna historia visar:
https://www.radron.se/vardagskunskap/livstidsgarantin-som-upphorde-/
https://www.radron.se/vardagskunskap/livstidsgarantin-som-upphorde-/
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så JAG har bevisbördan att kopplingarna är ihopdragna av en montör vid ett garantianspråk? Är det inte säljaren som ska bevisa att felet inte är ett ursprungsfel utan ett monterings/handhavandefel?
Gäller samma sak när man ska åberopa garanti på en ny bil?
Säljaren:
-Hade personen som körde körkort när bilen gick sönder, för om hen inte hade det så uteblir garantin.
Gäller samma sak när man ska åberopa garanti på en ny bil?
Säljaren:
-Hade personen som körde körkort när bilen gick sönder, för om hen inte hade det så uteblir garantin.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man kanske skulle göra provet för att få certifikatet, bara för att retas med vissa stollar!
2000kr+moms är ju mindre än vad det kostar för ett besök av en kylnisse!
Teorikursen är på 5 tim och den behöver man nog inte vara professor för att kunna köra med självstudier.
Teoretiskt prov NYTT eller FÖRNYAT kylcertifikat - Insu
Teorikursen är på 5 tim och den behöver man nog inte vara professor för att kunna köra med självstudier.
Medlem
· stockholm
· 2 248 inlägg
Det är väl bara att ta, brist på kylfolk.
Vem skulle bli retad av att någon skaffar kylcert !!
2 lakan tror jag dock inte på, bara den där avgiften till Incert är 5000:- om jag minns rätt
Vem skulle bli retad av att någon skaffar kylcert !!
2 lakan tror jag dock inte på, bara den där avgiften till Incert är 5000:- om jag minns rätt
Att det funkar ifrågasätter jag inte, men återförsäljaren måste förvissa sig om att installationen görs av en certifierad installatör, annars kan vite utdömas. Likaså bryter du mot F-gasförordningen om du inte har certifikat och företagsackreditering. Nu har jag inte hört om något sådant fall i Sverige där någon blivit dömd, men så säger lagen iaf.S Stego1 skrev:
Nu gäller lite andra regler till sjöss och offshore har jag för mig. Även militären och flottan går under andra regler. Men om du jobbar med typ fritidsbåtar så skulle jag tro att samma regler tillämpas som på en bilverkstad.
Det är väl ingen som blir uppretad över det? Det är väl bra om fler söker sig till branschen. Däremot måste du göra ett praktiskt prov, under övervakning av en examinator, första gången utöver det teoretiska. Har du kyltekniska kunskaper och kan göra lite enklare beräkningar, samt kan lagar och regler samt kan mäta och driftsätta ett aggregat så är det bara att göra provet.M Markarbetaren skrev:Man kanske skulle göra provet för att få certifikatet, bara för att retas med vissa stollar!
För att kunna verka i branschen behöver du sedan antingen jobba på ett ackrediterat företag eller starta eget. Kostnaden för ackreditering är 5000 för 5 år samt att du behöver köpa in nödvändiga instrument (som ska redovisas i ansökan).
Räkna med en kostnad på iaf 30.000 för ett startpaket med instrument och verktyg.