FredrikR FredrikR skrev:
Tror du just luftvärmepumpsmontage gör att folk hempular mer med elen?
Jag tvivlar starkt, finns förmodligen gott om andra anledningar till att folk fixar själva, många har säkert ett ledigt vägguttag över om det kniper. :oops:
Nä inte specifikt angående luftvärmepumpar utan det var om folk som inte vill ha överförmynderi , måste ha skrivit otydligt om det tolkas som det

C Comfort Thomas skrev:
Nä inte specifikt angående luftvärmepumpar utan det var om folk som inte vill ha överförmynderi , måste ha skrivit otydligt om det tolkas som det
Du har nämnt hempulad el tidigare i den här eller annan luftvärmepumpstråd, då utan att nån nämnt överförmynderi, därav min nyfikenhet. ;)(y)

Mugmaz MugAssMaz skrev:
I den lilla pumpen så ingår inte slangpaketet.
Så finns ingen anledning att köpa den.
Där har du som väl är fel. Jag har två av dessa och slangpaket och kablar medföljer. Det enda som saknas är konsol för att montera utedelen på vägg eller mark, samt kanalpaket för att dölja slangar och kablar.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...6PhdtGTAo_ATHzmW6U4aArzQEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

FredrikR FredrikR skrev:
Du har nämnt hempulad el tidigare i den här eller annan luftvärmepumpstråd, då utan att nån nämnt överförmynderi, därav min nyfikenhet. ;)(y)
Var bara mer som en notis till polaris inlägg gällande förmynderi, bifogar inlägget i en bilaga .
Svårt att skriva här utan att bli missförstådd :cool:

• Skärmdump av ett användarinlägg i ett diskussionsforum om byggprojekt och installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Var bara mer som en notis till polaris inlägg gällande förmynderi, bifogar inlägget i en bilaga .
Svårt att skriva här utan att bli missförstådd :cool:
Ja, eller så återkommer du till hempulad el mer än en gång, oavsett om nån nämnt överförmynderi..
Eller blandar jag ihop dig med någon annan? ;)

FredrikR FredrikR skrev:
Ja, eller så återkommer du till hempulad el mer än en gång, oavsett om nån nämnt överförmynderi..
Eller blandar jag ihop dig med någon annan? ;)
Ingen aning om jag nämt hempulad el tidigare men det är mycket möjligt, har sett för mycket av den farliga sorten från händige Harry så gör mig inget om jag påminner om det
Jag är ingen elektriker som försöker skydda mig yrke om nu någon tror det, håller mig tex långt bort från elcentraler

P
Jag kan tyvärr inte se det som nåt annat än överförmynderi att det ska komma hem nån till mig och koppla ihop några snabbkopplingar som är avsedda för självmontage som är så simpelt att en väldresserad apa klarar av det... pga några inkompetenta miljömuppar som sitter i eu och tycker dom är duktiga.. Det är för övrigt samma problem med el också att det är viktigare vem som gör det än om det göres korrekt..

Det räcker i båda fallen att en på firman har certifikat / Auktorisation och sen får alla som företaget tycker är lämpligt som faller under företagets egenkontrollprogram utföra dessa jobb som gemene man inte får göra....
Så om jag jobbar åt detta företag så får jag göra jobbet mellan 7 och 4 för då kan jag men efter jag slutat så ingår jag inte i deras egenkontroller längre och då har jag plötsligt ingen aning om hur man gör längre..

Men har jag otur så kan det komma ut en nyanställd som sov genom hela utbildningen och skruva ihop min snabbkoppling och misslyckas och all gas läcker ut.. Då är det ok för då följer vi Eu förordningen.. Men om jag gör rätt och skruvar ihop den så har jag inte följt lagen även om jag jobbat åt samma företag som den nyanställde i 30 år.. Logiskt..

Som tur är så är det närmast omöjligt att bli straffad för att själv ha satt upp sin luftvärmepump och gjort rätt så länge man inte är dum nog att erkänna det till fel person , då ingen lär komma och kolla vem som satt upp din värmepump och du kan ju ha tappat bort både namnet och kvittot till han den "certifierade" som självklart gjorde jobbet...:) :)

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Vippa upp snabbkopplingarna kan snudd på vem som helst (y)
Blir nästan lite löjligt när dom tillverkar dom så och sen kräver att någon certifierad ska öppna kranen.
Fördelen för distributören är väl att det inte är så många som har garanti på sina aggregat .

Tipset är att åtmindstånde använda skyddsglasögon om man inte skulle lyckas trycka ihop den ordentligt så man slipper få köldmedium i ögonen.
Brännskador på tassarna är en sak men i ögonen vill man inte få det

A
P polaris78 skrev:
Det räcker i båda fallen att en på firman har certifikat / Auktorisation och sen får alla som företaget tycker är lämpligt som faller under företagets egenkontrollprogram utföra dessa jobb som gemene man inte får göra....
Så om jag jobbar åt detta företag så får jag göra jobbet mellan 7 och 4 för då kan jag men efter jag slutat så ingår jag inte i deras egenkontroller längre och då har jag plötsligt ingen aning om hur man gör längre..

Men har jag otur så kan det komma ut en nyanställd som sov genom hela utbildningen och skruva ihop min snabbkoppling och misslyckas och all gas läcker ut.. Då är det ok för då följer vi Eu förordningen.. Men om jag gör rätt och skruvar ihop den så har jag inte följt lagen även om jag jobbat åt samma företag som den nyanställde i 30 år.. Logiskt..

Som tur är så är det närmast omöjligt att bli straffad för att själv ha satt upp sin luftvärmepump och gjort rätt så länge man inte är dum nog att erkänna det till fel person , då ingen lär komma och kolla vem som satt upp din värmepump och du kan ju ha tappat bort både namnet och kvittot till han den "certifierade" som självklart gjorde jobbet...:) :)
När det gäller kyla måste såväl montör som företag ha giltiga cert.

Tror man får gå som ’lärling’ i 2år och ansluta/driftsätta en luft/luft men då ska den som har certifieringen vara lätt tillgänglig för att se så det blir rätt om jag tolkat reglerna rätt.
Om det är samma för att jobba med bilar vet jag ej, troligen är man på en verkstad där det finns en certifierad som ska ha övergripande ansvar.
Om man på verkstan kan gå 2år som ’lärling’ innan man måste ta lämplig certifiering eller om dom har högre eller lägre krav vet jag ej.

A
C Comfort Thomas skrev:
Tror man får gå som ’lärling’ i 2år och ansluta/driftsätta en luft/luft men då ska den som har certifieringen vara lätt tillgänglig för att se så det blir rätt om jag tolkat reglerna rätt.
Om det är samma för att jobba med bilar vet jag ej, troligen är man på en verkstad där det finns en certifierad som ska ha övergripande ansvar.
Om man på verkstan kan gå 2år som ’lärling’ innan man måste ta lämplig certifiering eller om dom har högre eller lägre krav vet jag ej.
I bilverkstad räcker det om en har lägsta kategorin.
I övrigt under direkt kontroll, dvs. Certinnehavaren skall titta på. Fungerar omvänt mot lärlingssystemet det blir mer prova på inför utbildning.

P
På fordon så funkar det som jag säger företaget måste ha certifikat och en meck måste ha cert resten kan efter att företaget försäkrat sig om att folk kan får dom jobba under den med certets vingar..

Många företag som monterar värmepumpar tillämpar samma metod och har montörer utan cert som åker ut till kunder och företaget och en montör på firman har certifikat.men den montören kan ju vara sjuk idag eller 50 mil bort på ett annat jobb

Även elektriker jobbar på samma sätt alla har inte auktorisation utan företaget har och en elektriker på firman sen jobbar dom andra under denne men kan ju i praktiken vara 50 mil från företaget..

För iaf den sista så är det ju viktigt att man ingår i företagets egenkontroller som ju är ett skämt, en god tanke men ska det funka så måste ju åtminstone en annan än den som gjort jobbet komma och kolla att det är rätt om det ska vara nån ide...

"Kraven kring certifiering för arbete med luftkonditionering i fordon ändras efter 1 juli. Räcker det med ett företagscertifikat för att arbeta med luftkonditionering i fordon då?
Nej, förutom företagets certifiering gäller samma krav som tidigare där minst en i personalen är certifierad."

texten kommer från https://www.naturvardsverket.se/Sto...fter/Fluorerade-vaxthusgaser/Fragor-och-svar/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.