slaskman slaskman skrev:
Köpte en luft-luft pump till garaget idag, en på extrapris på Jula. För att överhuvudtaget få köpa pumpen fick jag skriva på at jag agit del av info att jag själv inte får installera den. Nähä, det skulle vara en akrediterad kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen, stoppar i kontakten, tackar för sig och försvinner med 3000 kr. Säljaren vred sig som en mask när han berättade samt upplyste att gör jag det själv gäller inte garantin. Ser ingen rimlighet i detta,undrar hur länge man får installera sin egen tv...
Köpte två stycken på rea 2018 och ingen frågade om installation

Mugmaz MugAssMaz skrev:
Hemkommen med min pump nu.
Gav 5999 kr, uppe igen på 8999 kr.
Fick ett sms av Inselo att dom skulle höra av sig.
Ja vi får se.

[bild]
Har du monterat den själv nu? Gick det bra? Några speciella handgrepp?

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
M Mercruiser skrev:
Har du monterat den själv nu? Gick det bra? Några speciella handgrepp?
Ja. Väggmonterad luftkonditioneringsenhet på 23 grader i ett mörkt rum med dekorativ belysning och fruktskål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvärmepump installerad framför en rödmålad stugvägg med fönster, nära marken omgiven av stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fedder och 3 till
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Ja.[bild] [bild]
Hörde någon installatör av sig,eller hur hanterade du den biten?

• Gilla
paltskallen
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hörde någon installatör av sig,eller hur hanterade du den biten?
Ja dom hörde av sig.
Jag sa att jag ska ha den som prydnad:crysmile:

• Haha
  • Gilla
Destrier och 13 till
  • Laddar…
hsd
Investera i kabel/slangskydd (kabelkanal) så håller det längre

• Gilla
Callekansjälv och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Investera i kabel/slangskydd (kabelkanal) så håller det längre
Blir sommarens jobb.

M MagHam skrev:
Behöver den inte (till skillnad från dom flesta VV LV) vakuumsugas och fyllas med kylmedium?
Julas pumpar finns i 2 versioner en som är typ 1500-2000:- billigare som måste vacuumsugas och fyllas (S-JA) och en som är förfylld (SC-JA) de har kampanj just nu på en SC-JA2519 för 6.000:- som just nu faktiskt är 1000:- billigare än S-JA2519 (som du måste vacuumpumpa och fylla vid driftsättninge)

SC-JA modellerna måste bara skruvas ihop och dessas kranar måste sedan öppnas i rätt ordning vid driftsättning, så är det inga problem.

Värmepumpsforums experter anser att dessa kopplingar som dels är koniska dels har dubbla neoprenringar, håller tätt över pumpens livslängd och dessutom KAN efterfyllas om det behövs.

P
Har monterat en sån där som kommer färdig vacumsugen ledning och förfylld maskin.
Inga problem alls att montera själv och jag svarar aldrig på nummer som ringer så jag hörde aldrig nåt om nån installatör. Dom får ringa tills dom tröttnar :) ha så kul på telefonsupporten.. :)

Har en som monterades förut för 5-6 år sen som går ännu iaf, har inte gjort nånting med den mer än blåst ur lite löv och skit ur utedelen och städa ur damm ur innedelen. Tror inte ens jag fyllde i nåt papper utan betala kontant den gången och ingen ens fråga vem jag är.. :)

Dom säljs ju som montera själv pumpar och det är ju det som är syftet så personligen skiter jag i tramsiga regler och försök till överförmynderi.
Är utbildad inom ac till bilar men har inga certifikat på det men vet hur det funkar och hur man gör och vilka som säljer delar. Är inte raketforskning precis...

hörde nån kompis som var in och hämta en som fick nåt papper att fylla i... han skrev kalle anka och telefonummer till säters mentalsjukhus så installatören kan ju ringa dit och få hjälp med sina tvångstankar :) :)

• Haha
  • Gilla
Destrier och 9 till
  • Laddar…
M
N Nisken skrev:
Julas pumpar finns i 2 versioner en som är typ 1500-2000:- billigare som måste vacuumsugas och fyllas (S-JA) och en som är förfylld (SC-JA) de har kampanj just nu på en SC-JA2519 för 6.000:- som just nu faktiskt är 1000:- billigare än S-JA2519 (som du måste vacuumpumpa och fylla vid driftsättninge)

SC-JA modellerna måste bara skruvas ihop och dessas kranar måste sedan öppnas i rätt ordning vid driftsättning, så är det inga problem.

Värmepumpsforums experter anser att dessa kopplingar som dels är koniska dels har dubbla neoprenringar, håller tätt över pumpens livslängd och dessutom KAN efterfyllas om det behövs.
ALLA pumpar är förfyllda med köldmedium. Mao. man behöver inte fylla en pump efter att den installerats om man inte har extremt många meter mellan inne/utedel. Jag har vaccumsug, köpte från polarpumpen, och har installerat 2st ”Julapumpar”. Det är verkligen skitenkelt, skulle nog säga att det är svårare att koka tevatten. Det handlar ju om att koppla in en 230-kabel till vaccumsugen, vrida om en strömbrytare och öppna/stänga några ventiler i en speciell ordning:surprised:

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Kan bli lite tokigt om alla som anser sig klara något galant ser regler/lagar som överförmynderi :cool:

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M
C Comfort Thomas skrev:
Kan bli lite tokigt om alla som anser sig klara något galant ser regler/lagar som överförmynderi :cool:
Ja sedan tar man ju jobbet ifrån nån också:p

• Haha
Destrier
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja sedan tar man ju jobbet ifrån nån också:p
Det är nog ingen större risk att det gör någon större skada på arbetsfronten.

Värre är det tex om händige Harry som är världsmästare på el jobb hemma för det är överförmynderi att inte han får dra el från sitt säkringskåp då han minsann har bytt ett vägguttag tidigare och kan det här .

sen kanske händige Harrys hus säljs och en barnfamilj med klåfingriga ungar flyttar in och vet inte om alla tokigheter Harry gjort ;)

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
N Nisken skrev:

I den lilla pumpen så ingår inte slangpaketet.
Så finns ingen anledning att köpa den.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det är nog ingen större risk att det gör någon större skada på arbetsfronten.

Värre är det tex om händige Harry som är världsmästare på el jobb hemma för det är överförmynderi att inte han får dra el från sitt säkringskåp då han minsann har bytt ett vägguttag tidigare och kan det här .

sen kanske händige Harrys hus säljs och en barnfamilj med klåfingriga ungar flyttar in och vet inte om alla tokigheter Harry gjort ;)
Tror du just luftvärmepumpsmontage gör att folk hempular mer med elen?
Jag tvivlar starkt, finns förmodligen gott om andra anledningar till att folk fixar själva, många har säkert ett ledigt vägguttag över om det kniper. :oops:

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.