Hej alla!

Jag håller på att bygga kök, och behöver nu koppla in min inbyggnadsugn + häll och söker lite information från någon som är mer kunnig inom området än jag själv.

Inkoppling sker till ett perilexuttag (bifogar bilder med spänning mellan faser/jord/noll), men jag är inte helt på det klara med hur ugnen och hällen skall kopplas. Säkringen är på 20A, så ugn + 4 spisplattor lär inte kunna köras, men det viktigaste för mig just nu är att få ett funktionellt kök..

Bilder på kablage + kopplingsschema bifogas till hällen, till ugn finns dock inget kopplingsschema..

Frågan är då, kan ugn + häll kopplas direkt till en perilex-hane och sedan till väggen? Hur gör jag i så fall, och vilka alternativ finns?

Bild 5-6 är för ugnen, och de sista 2 bilderna för hällen.

Tacksam för all hjälp!
 
  • Spänningsprovare med lysande dioder visar spänningen i ett perilexuttag vid köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spänningstestare visar aktivt perilexuttag med lysande indikatorer för strömspänning för köksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spänningsprovare testar spänningen i ett perilexuttag som används för köksapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter tester spänning vid ett perilexuttag, med indikatorlampor lyser för olika voltstyrkor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stoftig etikett på en inbyggnadsugn som visar spänning och effektinformation, 230V och 2250W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kabel med avskalade ändar för anslutning vid byggnation av kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsschema för inbyggnadsugn och häll i tre olika konfigurationer på en märkplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elektriska kablar anslutna till en perilexkontakt, möjlig inkoppling för hushållsugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P.S. Hällen verkar tidigare ha utnyttjat 2 faser (den bruna kabeln för fas 3 är kapad) enligt det mittersta koppligsschemat. Ugnen är 1 fas. Hur skulle ni rekommendera att dessa kopplas till mitt uttag?

Mvh,
John
 
Du behöver börja i matande ände och kontrollera ifall du har tre faser, nolla och skyddsjord framdragen till perilexuttaget. Din mätning antyder att du saknar (minst) en fas. Du säger också att säkringen (singularis) är på 20 A. Av detta kan vi dra slutsatsen att installationen är felaktig och behöver korrigeras. Inkoppling av häll och ugn blir en senare fråga.

Både häll och ugn har elementspänningen 230 V så tre faser, nolla och skyddsjord är önskvärd. Vid översynen bör du alltså se om det är möjligt, om kabeln behöver bytas. Det går även med två faser, nolla och skyddsjord men då kan du inte nyttja allt samtidigt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver börja i matande ände och kontrollera ifall du har tre faser, nolla och skyddsjord framdragen till perilexuttaget. Din mätning antyder att du saknar (minst) en fas. Du säger också att säkringen (singularis) är på 20 A. Av detta kan vi dra slutsatsen att installationen är felaktig och behöver korrigeras. Inkoppling av häll och ugn blir en senare fråga.

Både häll och ugn har elementspänningen 230 V så tre faser, nolla och skyddsjord är önskvärd. Vid översynen bör du alltså se om det är möjligt, om kabeln behöver bytas. Det går även med två faser, nolla och skyddsjord men då kan du inte nyttja allt samtidigt.
Tack!

Appropå säkringen, så menar jag plural. I proppskåpet har jag 3 automatsäkringar på samma brytare för köksuttaget.

När du säger att det går med 2 faser fast att jag inte kommer kunna utnyttja allt samtidigt, så menar du att ugn + häll inte kommer kunna gå på full effekt på samma gång?

Så länge jag kan köra 2 plattor + ugn är jag nöjd.. Lär detta gå med 2 faser?
 
Det beror på vilken ström som går att ta ut. Installationen är som sagt felaktig i och med 20A-säkringarna du har. Perilexuttaget är klassat för max 16 A. Största säkring styrs också av ledararean som måste vara minst 2.5 mm² för 16 A. Eftersom det uppenbarligen finns oegentligheter här som behöver ses över så är det svårt att svara.

Men om vi antar att du har tillgång till två faser och 16 A så kan man mot nollan ta ut max 7.3 kW och det räcker till långt mer än man vanligen behöver.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Du saknar nog spänning i uttaget på minst en fas. ( enligt spänningsprovaren som bara visar 12 v ( kapacitiv koppling ?)).

Stäng av säkring och lyft på perilex kontaktens lock.
Ta gärna bilder på det öppnade uttaget och på elcentralen,
 
Du ska inte ha EKK som anslutningssladd till ugnen heller om det nu är vad som syns på 6:e bilden. Kolla upp enligt råden du fått och ta ett helhetsgrepp när du ändå börjat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.