Årets utmaning ser ut att bli att installera en vattenklosett i ett litet badrum som har golvvärmeslingor och hittills bara haft mulltoalett.

Målet är att göra håltagningen i golvet utan att behöva kapa slingan. En sekundär utmaning blir att tätskiktet bryts och sedan behöver lappas igen på bästa sätt. Nu ligger badrummet i en liten utbyggnad på markplan i ett torp och det är ingen katastrof om det blir vattenskada. I värsta fall kan jag riva upp allt och bygga om.

Men frågan är om huvudmålet att lyckas göra hål i golvet och samtidigt ha kvar slingans funktion ens är nåbart. Min första tanke är att försiktigt (såklart med urkopplad slinga) borra ett litet hål tills jag ser om jag träffar eller missar slingan. Sedan fortsätta på samma sätt tills jag fått små hål i tillräckligt stort område så att det räcker för rörets diameter. Därtill kommer ju sedan att stolen ska skruvas fast i golvet. Sannolikheten att jag inte prickar en slinga någonstans känns ju ganska liten. Nu vet jag att avstånden mellan stråken är 15-20 cm, så det kan gå rent teoretiskt. Men kanske har någon annan erfarenhet av detta och kan tipsa om något helt annat sätt att lösa det på?
 
Borde gå att se med en värmekamera vart dom ligger.
 
Aha. Tack för snabbt svar!
Finns ju modeller i alla prisklasser.
Kan det räcka med en värmedetektor (typ Bosch) för tusenlappen?
 
Har du inte möjlighet att sätta upp en vägghängd toalett?
Då slipper du förstöra golvvärmen. Förhoppningsvis.
 
Det kanske kan gå men jag vill verkligen inte ha en vägghängd toalett :)
 
De flesta toalett fästas bara med silikon nuförtiden. Funkar hos dig kanske? Då har du bara avloppet att tänka på.
 
Stäng av värmen så golvet blir kallt.
Starta värmen och håll koll med en värmekamera. När värmen kommer genom golvet så ser du klart och tydligt var slingorna går.
Väntar du förlänge riskerar golvet hinna bli jämnvarmt.
 
L lostinsweden skrev:
De flesta toalett fästas bara med silikon nuförtiden. Funkar hos dig kanske? Då har du bara avloppet att tänka på.
Men den stol jag valt, redan har och vill ha är en gammal modell som skruvas i golvet.
 
A Alexn72 skrev:
Stäng av värmen så golvet blir kallt.
Starta värmen och håll koll med en värmekamera. När värmen kommer genom golvet så ser du klart och tydligt var slingorna går.
Väntar du förlänge riskerar golvet hinna bli jämnvarmt.
Toppen. Tack!
Frågan är bara hur billigt jag kan komma undan när det gäller mätinstrumentet.
Kan det t.ex funka med en Bosch PTD1 för tusenlappen?
 
Z zingo skrev:
Toppen. Tack!
Frågan är bara hur billigt jag kan komma undan när det gäller mätinstrumentet.
Kan det t.ex funka med en Bosch PTD1 för tusenlappen?
Nja.... satsa på att hyra en riktig värmekamera är mitt råd. Borde klara dig runt 500kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.