Hej!

Jag har tänkt installera bergvärme i mitt hus. Min tanke är att göra mycket av jobbet själv för att spara en krona eller två på det stora hela. Men nu är min fråga om jag får göra det själv rent regelmässigt. Jag kommer att beställa borrning och ta in en elektriker för elarbeten, men övrig installation kommer jag göra själv med lite hjälp av en kompis som jobbat som röris. Är det okej att göra så? Jag har läst någonstans att gemene man inte får installera luft/luft-värmepumpar själv och tänkte att det kanske gäller oavsett värmepump.
 
luft luft-värmepumpar har en del av värmepumpen ute och en del inne. Vid montering har man kretsen för kylmedium öppen, och det är det som kräver certifikat. Om jag inte misstar mig behöver du inte öppna kylkretsen på en bergvärmepump när du monterar den. Därmed krävs inget certifikat.
 
Det är ok att göra själv ,men det är nog svårt att få garantin på pumpen att gälla.
 
Tack för svar!

Avemo skrev:
luft luft-värmepumpar har en del av värmepumpen ute och en del inne. Vid montering har man kretsen för kylmedium öppen, och det är det som kräver certifikat. Om jag inte misstar mig behöver du inte öppna kylkretsen på en bergvärmepump när du monterar den. Därmed krävs inget certifikat.
Okej, det är det är därför certifikat krävs för luft/luft.

larsbj skrev:
Det är ok att göra själv ,men det är nog svårt att få garantin på pumpen att gälla.
Får gräva djupare vad som gäller angående garantin på pumpen, men troligtvis gäller nog inte den. Men som sagt, ska kolla upp det.
 
Du får göra det själv och så länge du följer monteringsanvisningen är det igen som kan vägra dig garanti heller.
 
  • Gilla
andeb
  • Laddar…
Här vill kommunen ha in en anmälan för alla sorters värmepumpar.
 
MathiasS skrev:
Du får göra det själv och så länge du följer monteringsanvisningen är det igen som kan vägra dig garanti heller.
Okej, det låter ju iofs. logiskt. "Hantverksmässigt utfört" som det i många sammanhang brukar kallas :)

blackadder skrev:
Här vill kommunen ha in en anmälan för alla sorters värmepumpar.
Så är det väl på de flesta ställen? Men det är ju en anmälan/tillstånd om det. Säger ju inget om vem som utför installationen.
 
Du får ju som redan klargjorts installera själv, tänkte bara tipsa om något som min installatör skötte, som jag inte visste om innan.
 
Det är inga problem, jag gjorde det själv.

Beräknade storlek på pump och slinga
Anmälde och fick OK från kommunen att lägga markslingan
Köpte slang och värmepump
Lät en grävare lägga ner slangen, och en röris fick koppla
Fixade el och styrning själv

Inga som helst problem med garantin, såväl Nibe som deras lokala serviceentreprenör vet att jag har installerat själv.
 
Inga problem med garantin innan jag installerade min Nibe 1245 var jag i kontakt med Nibe och det var grönt så länge inte man installerar den felaktigt. Jag lejde bort borrning samt eljobbet som kräver behörighet men tempgivarna samt rörjobbet fixade jag själv och på det sparade jag en fin slant tror jag hamnade runt 100000 kr för allt.
 
smurfen72 skrev:
Inga problem med garantin innan jag installerade min Nibe 1245 var jag i kontakt med Nibe och det var grönt så länge inte man installerar den felaktigt. Jag lejde bort borrning samt eljobbet som kräver behörighet men tempgivarna samt rörjobbet fixade jag själv och på det sparade jag en fin slant tror jag hamnade runt 100000 kr för allt.
Bra jobbat! :)

Tog du in några offerter innan på vad det skulle kostat ifall du lejt bort allt arbete?
 
Nackdelen med att göra det själv är att om det blir problem med anläggningen(inte materialfel, det tar NIBE) utan det visar sig att den går som skit och går sönder i förtid på grund av för liten volym eller liknande saker så har man ingen installatör att gå på. Då kan man enbart skylla på sigsjälv, vilket vissa har svårt för att göra.

Men annars är det inga problem att göra det själv, som du har fått svar på innan. NIBE bryr sig inte om vem som installerat det så länge se är korrekt gjort.
 
....men tänk vad mycket enklare livet blir när man bara har sig själv att skylla på....!
 
Och tänk så mycket enklare med felsökning då man kan sin anläggning.
Och inte behöver vänta på en reparatör på julafton, nåja få tag på reservdelar kan vara nog så dyrt och svårt.
min cirkulationspump kostade 9000 en juldag men huset blev aldrig kallt.

Protte
 
tironto skrev:
Bra jobbat! :)

Tog du in några offerter innan på vad det skulle kostat ifall du lejt bort allt arbete?
Nej tog inte in offerter men hade lite koll hur mycket andra betalade och då var det en mera avancerad installation hos mig med förvärmning av vv i slingor 10+15 meter i arbetstank samt dockad mot vedpanna med extra givare samt extern cp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.