Jag behöver installera en avfuktare i min krypgrund. Den är indelad i sex olika sektioner med nätt och jämnt hål nog att åla mellan dem. Slang går att med viss ansträngning dra mellan alla utrymmen, men inte mer än en slang genom varje grundmur.

Ritning:
Handritad ritning av en krypgrund indelad i sektionerna A-F med mått och ventilationssystem markerade. Sektion A är 6x4 meter och sektion B är också 6x4 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


A-B är byggt ca 1960, C-F är äldre (1930-tal?). Total yta är ca 110 kvm, höjd 50-80 cm (utom i F som har betongplatta och är 30-40 cm höjd).

[Övriga åtgärder (delvis redan utfört):
- ta bort organiskt material
- lägga ut plast där det saknas, ev. med salt under
- täta ventilerna]

Kommer det att fungera att ha ett ventilationssystem som i den här skissen?

Ritning av krypgrund med sex sektioner (A-F) och ventilation. Blå linjer och pilar visar slangdragning. Gröna prickar markerar ventilationspunkter. Mått och öppningar förklarade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helst skulle jag ha avfuktaren i utrymme A, men förstod det som att slangarna behöver vara ungefär lika långa.

Blir det tillräcklig luftomsättning vid de gröna prickarna eller behövs ytterligare rördragning?

Något annat jag borde tänka på?
 
Om du tar upp ett hål mellan F och E så behöver du bara leda ut luft till D och E. Luften kommer ju då gå i retur genom samtliga utrymmen. Du får skaffa dysor så du kan balansera tilluften. Handritad ventilationsskiss på rutat papper, med markeringar för tilluft och retur mellan olika zoner i ett rum, inklusive noteringar om dysor för balansering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I InsidersUnited skrev:
Om du tar upp ett hål mellan F och E så behöver du bara leda ut luft till D och E. Luften kommer ju då gå i retur genom samtliga utrymmen. Du får skaffa dysor så du kan balansera tilluften.[bild]
Intressant ide.

Hur stor öppning skulle det behöva vara? Grundmurarna innehåller en hel del större sten och är inte helt lätta att forcera.
 
G Genomklok skrev:
Jag behöver installera en avfuktare i min krypgrund. Den är indelad i sex olika sektioner med nätt och jämnt hål nog att åla mellan dem. Slang går att med viss ansträngning dra mellan alla utrymmen, men inte mer än en slang genom varje grundmur.

Ritning:
[bild]

A-B är byggt ca 1960, C-F är äldre (1930-tal?). Total yta är ca 110 kvm, höjd 50-80 cm (utom i F som har betongplatta och är 30-40 cm höjd).

[Övriga åtgärder (delvis redan utfört):
- ta bort organiskt material
- lägga ut plast där det saknas, ev. med salt under
- täta ventilerna]

Kommer det att fungera att ha ett ventilationssystem som i den här skissen?

[bild]
Helst skulle jag ha avfuktaren i utrymme A, men förstod det som att slangarna behöver vara ungefär lika långa.

Blir det tillräcklig luftomsättning vid de gröna prickarna eller behövs ytterligare rördragning?

Något annat jag borde tänka på?
Är det Anticimex som varit i farten igen? Vilka problem finns?
 
  • Gilla
stockholmsamatören och 2 till
  • Laddar…
Anticimex har visserligen varit här och lämnade offert på en massa tusenlappar för installation. Fick inte ut så mycket vettigt som jag inte redan visste från han som var här, men det var gratis...

Jag har haft 5 sensorer där nere i över ett år och fuktigheten går sällan under 90 %, periodvis neråt 75-80 % vintertid. Det är också viss mögeldoft där nere, dock inget vi (eller andra) märker av uppe i huset. Ännu (?). Nu är det väl ett blött år i år, men alla fem sensorer låg på 98-100 % vid 13-14 grader nu i veckan.

Så min slutsats blev att en avfuktare nog är ofrånkomligt i längden. Men jag kanske har fel? Huset har ju stått där i snart 100 år, men antar att viss klimatändring i grunden uppstod när oljepannan åkte ut till förmån för bergvärme för 25 år sedan.

Jag skulle kunna börja med att lägga plast på marken i de delar som saknar och utvärdera ett år. Det är bara i A och B som det finns slarvigt utlagd plast idag, och fuktigheten där är märkbart lägre om än fortfarande hög.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Oljepannan har säkerligen inte haft med klimatet i krypgrunden att göra.

Har du någon ventilation i grunden?
 
D Dilato skrev:
Oljepannan har säkerligen inte haft med klimatet i krypgrunden att göra.

Har du någon ventilation i grunden?
Det kan du nog ha en poäng i, nu när jag tänker efter.

Det är bara ventiler/passivt. Dock saknas i utrymme E.
 
Här är lite data från sensorerna. Gröna linjer är de tre som sitter i C, D och E. Lila/rosa linjer är i B och A/F-öppningen.
Linjegraph som visar data från sensorer över tid, där gröna linjer representerar sensorer i C, D och E, och lila linjer representerar sensorer i B och A/F-öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske svårt att utläsa så noga, men man ser att det är höga nivåer. Tyvärr var det ett visst databortfall under vintern sedan, loggern tappade minnet.
 
Börja med att plasta marken, gör inget mer. Vänta. Ofta räcker det,

Anticimex är snabba på att sälja in problem och lösning.
 
  • Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.