ska installera ett spabad som är på 230 / 16A men detta är första gången och jag vill försäkra mig om att jag inte är ute och cyklar..

kan jag dra fram en 5x2,5 matning från centra till säkerhetsbrytaren som är placerad vid spabad bygla säkerhetsbrytaren över plint 2,4,6 för att sedan gå från plint 3 tillbaka till centralen som timern ska sitta i, för att sedan ytterligare vända tillbaka från timern i den 3dje ledaren till kabel som matar vattenpump? och ta en nolla i central till timern.... hoppas ni förstår min dåliga förklaring
 
  • Schematisk illustration över elektrisk anslutning för spabad, inkluderande mått och teknisk data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på kopplingsschema för 230V/16A spabad och foto av spabadets interna rör och pumpsystem, numrerade för förklaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Är det att bryta fasledaren till vattenpumpen? Badet kräver alltså bara en fas 16A till allt?

Om så skulle jag installera på följande sätt:

5G2,5 till säkerhetsbrytaren (givet att ledningsdimensionen är korrekt med avseende på utlösningsvillkor och spänningsfall).

Koppla i centralen så att säkringen matar både timer och en fasledare i kabeln. Koppla in nästa fasledare direkt via timern. Du slipper hålla på att gå fram och tillbaka. Säkringen bryter ändå bägge ledarna och om du ska koppla i säkerhetsbrytaren spelar det ingen roll eftersom du måste räkna med full spänning på ingångssidans alla ledare om du inte brutit säkringen. Däremot skulle jag märka upp det tydligt så att ingen försöker koppla in något med trefas där.
 
Hur har du tänkt använda badet?
Om du ska behålla vattnet mellan badomgångarna så ska inte vattnet stå stilla för länge.
Har du tänkt programmera om timern varje gång ni ska bada, låter krångligt.
Jag håller på och bygga en spapool och har tänkt att styra vattenpumpen med ett Sonoff wifi-relä, då kan man enkelt styra den från mobilen med scheman, av/på och loop-timer.

Värmaren 3-fas styr jag också med en sonoff fast med tempgivare, kopplad till en kontaktor, då ser man aktuell vattentemp och kan ändra temp i appen.

Kostnaden för sonofreläerna är ca 150:-
 
Jag kollat bara enligt kopplingsschema hur det ska vara men tyckte det verkade lite mysko, enligt schemat ligger juh timern efter säkerhetsbrytaren och ja den ska klara sig på en 16A säkring. Men det är alltså ett dumt val att göra så då ?
 
Timer (kopplingsur)
 
tommib
Det har ingen betydelse elektriskt var timern sitter. Installationsmässigt blir det en renare installation om du sätter den i en egen kapsling efter säkerhetsbrytaren då det är mycket tydligare hur det är kopplat. Den hör ju till badet så då bör den också sitta där. Om det inte går av estetiska skäl eller annat skulle jag nog inte dra mig för att montera den i centralen, men jag skulle märka upp den tydligt som sagt. I bägge ändar.

Det andra uttalar jag mig inte om. Troligen kommer det ta rätt lång tid att värma upp badet med bara 3,5kW effekt tillgängligt.
 
  • Gilla
Nowah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.