Är ny här på forumet och har även ny installerad bergvärme, sedan ca 2veckor har kollat runt lite på inställningar för NIbe 1245.

Har en 1245 6kWh, hus ca 100kvm+ ca 20 i källare, alla termostater fullt öppna förutom i sovrummet då det blir för varmt där, borrhål 150m, KB har varit in ca +3-4gr, och ut ca 0- -1gr när jag kollat hittills
endast utgivare monterat.

Har ställt gm på -100 för kompr (var -60 som std) GM för tillsats är inställd std på -400

Men en fråga ang värmekurva, min pump är inställd på VK9, ska man köra på denna och labba med dom inställningar istället för att sänka kurva om man har för varmt inne ca 22-23gr, eller ska man sänka kurva, testade kurva 7 och då fick jag det bättre inne ca 20-21gr.
 
Du vinner energimässigt på att ha så låg kurva som möjligt.
Kurvan sk göra att du har samma tempratur oavsett ute tempratur, sen justerar du inomhus tempen med paralellförskjutningen.

Har du för varmt i sovrumet så ska du strypa radiatorns fasta flöde. Kolla även så alla andra rum har rätt tempratur, annars är det lätt att ha för varmt i onödan i nått rumm.
 
Ok, tack för svaret, kör på VK7 just nu och ligger rätt ok i temp, måste skaffa mera termometrar, får väl justera in mera under hösten/vintern som kommer, börjar ju bli varmare ute nu.
Märkte när det blåste ute en dag så blev det lite kallare inne, det kan väl vara svårt att få bort utan innegivare.

Strypa radiatorns fasta flöde då ska man in bakom termostaten misstänker jag?

Men nu ligger det på ca 20-21gr i köket när man kommer ner, där var det ca 17-19gr med tidigare värmekälla luft/luft pump, och i nödfall värmepatron i oljepannan.


Paralellförskjutning, är det samma som punktförskjutning???
 
Redigerat:
Varför har du inte monterat innegivaren den är kanon och följer med vpn.
 
Inne givaren ska inte kopplas in fören man till 100% valt rätt kurva & paralellförskjutning.
 
Innegivaren kan man koppla in och välja rumsgivarfaktor till 0 så reglerar inte givaren men den visar innetempen i displayen på vp. Rätt kurva ska man naturligtvis välja först men det verkade redan klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.