Denna blandaren (bypassventil) till min gamla golvvärme har inställningsmöjlighet från A-F. Ville bara kolla med någon som vet.
Betyder A fullt öppen? Och F 100% bypass? Eller vad säger egentligen skalan A-F?
Blandaren är äldre så hittar inte motsvarande när jag googlar.
Betyder A fullt öppen? Och F 100% bypass? Eller vad säger egentligen skalan A-F?
Blandaren är äldre så hittar inte motsvarande när jag googlar.
Tack Ja, det kan vara helt omvänt också som du säger. Det var därför jag blev osäker.Demmpa skrev:
Lite svårt att ändra och sedan känna på rören då jag nu skickar ut 21 grader, samma temperatur som det är i rummet där jag har tillgång att känna på rören. Men jag kan testa om ingen annan kan svara med säkerhet vad A resp F betyder.
Om du tillfälligt tar bort termostaten så kommer inkommande vattentemperatur att "hamna" antingen under cirkulationspumpen eller i röret höger om termostaten.
För inkommande matning har väll högre temperatur än 21⁰?
För inkommande matning har väll högre temperatur än 21⁰?
Tack Demmpa!
Tänkte egentligen inte gå in på hela historien, men en VVSare stängde tillfälligt av just denna delen av värmesystemet då vi hade läckage på en av slingorna. Den slingan är nu pluggad men har inte fått tillbaka värmen i resterande tre slingor, så jag håller på och felsöker varför flödet inte är som det skall. Om inte annat ringer jag honom på måndag igen.
Kortfattat. Ja, jag skickar ut 33 från pannan just nu, men termometern på returröret från dessa golvslingorna säger just nu 19. Skall flytta termometern till inkommande så jag ser vad som skickas ut. Återkommer
Tänkte egentligen inte gå in på hela historien, men en VVSare stängde tillfälligt av just denna delen av värmesystemet då vi hade läckage på en av slingorna. Den slingan är nu pluggad men har inte fått tillbaka värmen i resterande tre slingor, så jag håller på och felsöker varför flödet inte är som det skall. Om inte annat ringer jag honom på måndag igen.
Kortfattat. Ja, jag skickar ut 33 från pannan just nu, men termometern på returröret från dessa golvslingorna säger just nu 19. Skall flytta termometern till inkommande så jag ser vad som skickas ut. Återkommer
Förhoppningsvis så har VVSaren inte rört på shunten.
Stängdes cirkulationspumpen av medan ventilerna till fördelarna var stängda?
Fungerar cirkulationspumpen? Snurrar axeln?
Har slingorna luftast sedan systemet var öppnat?
Stängdes cirkulationspumpen av medan ventilerna till fördelarna var stängda?
Fungerar cirkulationspumpen? Snurrar axeln?
Har slingorna luftast sedan systemet var öppnat?
Om du med shunten avser fördelaren till respektive slinga så ja (sista bilden), han stängde samtliga slingor i fördelaren på både utgående och inkommande när han felsökte. Trycksatte varje slinga för sig och stängde då de andra i fördelaren. Det var så han hittade att slinga 1 läckte.Demmpa skrev:
Jag misstänker att det kan vara så att fördelaren ej är korrekt öppnad igen för de tre kvarvarande slingorna. Men vill egentligen helst inte röra fördelaren själv eftersom jag inte vet hur den skall kalibreras korrekt.
Pumpen fungerar fortfarande så den skall vara ok. Har luftat systemet, senast idag så skall vara ok.