Är det här ett OK sätt att koppla in en (berg)värmepump?

Jag har personligen inget med inkopplingen att göra, observerar den bara av nyfikenhet.
 
  • Specifikationstabell för olika storlekar av värmepumpar som visar effekt, driftspänning och strömförbrukning.
  • Elektrisk anslutningsbox för värmepump med kablar och anslutningar synliga inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om vi antar att matningen kommer uppifrån så innehåller alltså den kabeln en PEN-ledare. Sådana är förbehållna huvudledningar som matar en elcentral. Man kan visserligen argumentera för vad en elcentral egentligen är, men det är nog inte riktigt rätt här. Dessutom beror på det om denna PEN-ledaren är inkopplad från en PEN-plint i matande ände eller hur de ser ut där.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det är en brytare, inte en central. Matningen är de svarta som kommer ovanifrån.

I centralen ser det ut som att den tejpade (manteln?) går till plinten för jord.
 
  • Elskåp med vita brytare och svarta matningskablar som ansluter till en kopparplint, tejp runt en kabel för jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske att klassiskt fall av fulnolla? Det har kanske suttit en elpatron eller liknande där tidigare, som inte krävt nolla.
Utgående kabel ser lite klen ut också, men är svårt att avgöra på bild.
Vilken storlek på vämepumpen är det?
 
L lordi skrev:
Vilken storlek på vämepumpen är det?
12

L lordi skrev:
Utgående kabel ser lite klen ut också, men är svårt att avgöra på bild.
5G2.5
 
udihow udihow skrev:
12


5G2.5
Lite beroende på vilken eleffekt som tillåts så kan det eventuellt vara ok. Hade själv gått upp i dimension. Maskinen ska avsäkras med minst 20A.

Eftersom lasten här inte kan garanteras vara helt symmetrisk så kommer nollan att blir mer eller mindre spänningssatt beroende på vad som är igång i värmepumpen.
Så jag skulle säga att den här kopplingen är farlig, men jag inväntar fler svar från den riktiga expertisen här och ser om jag får medhåll.
 
L lordi skrev:
Lite beroende på vilken eleffekt som tillåts så kan det eventuellt vara ok. Hade själv gått upp i dimension. Maskinen ska avsäkras med minst 20A.
Den har 3x 35A
 
Är den avsäkrad med 35A i centralen och 2,5mm2 från brytaren?
 
P piko skrev:
Är den avsäkrad med 35A i centralen och 2,5mm2 från brytaren?
Ja, det stämmer.
10mm2 mellan centralen och brytaren.
 
Du kan ju börja med att kolla hur centralen som matar är ansluten dvs TNC eller TNS. Det avgör helt hur det faller ut i de andra leden där det kan diskuteras kring om man kan töja det till ok eller ej.
 
Saknas uppgifter för en bra bedömning,
storlek på VP ?att den har ett motorskydd inbyggt utgår jag från, så säkring är för skydd av kabel vid kortslutning ,kräver VP nolla ?? Eller är det 3fas400v
PEN kräver 10mm2 som minsta area..
 
udihow udihow skrev:
Ja, det stämmer.
10mm2 mellan centralen och brytaren.
Jag är inte licensierad elektriker men har gått relevant utbildning. Som jag ser det så är installationen självklart felaktigt och med risk för brand samt kroppslig strömgenomgång. Jag råder dig att omedelbart bryta strömen vid elcentral för denna krets och ta dit elektriker.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
E _Elman_ skrev:
Saknas uppgifter för en bra bedömning,
storlek på VP ?att den har ett motorskydd inbyggt utgår jag från, så säkring är för skydd av kabel vid kortslutning ,kräver VP nolla ?? Eller är det 3fas400v
PEN kräver 10mm2 som minsta area..
Värmepumpen kräver nolla. Cirkpumpar och div elektronik är 230V i den. Motorskydd finns internt
 
Låt TS komma in med svar på matningsprincip för centralen som matar så kan vi stoppa eller gå vidare från det. Dvs vi följer stegvis från rätt håll och kan diskutera det som vid första blick ser helt fel ut.
 
Det där ser ju lite knepigt ut.
Med tanke på kabelstegar, Asea Multicompact och närvaron av greppsäkringshandtag så sitter denna värmepump inte i källaren hos Svensson utan i en industrilokal eller liknande?
Vi kan, som sagt, bena ut fakta och förutsättningar först, och diskutera vad som är rätt, fel och möjligen godtagbart i steg två.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.