Hejsan,

Vi har idag en glaskeramikspis som är ansluten till ett perilexuttag. Spisen är kopplad som 3-fas 400V och uttaget har samtliga 5 ledare anslutet. Har kontrollmätt och får 230V mellan Nollan och fas samt fas och jord. Mellan faserna så får jag 400V så allt verkar vara i sin ordning.

Vi ska byta spisen mot nedanstående modell här som är specad för 230V och där anslutningskabel medföljer. Räcker det att montera en perilexpropp eller behöver jag kolla upp någonting mer för att det ska fungera?

https://www.bosch-home.se/produktlista/spis-ugn-hall-och-flakt/spisar/fristaende-spisar/HKR39A250U
 
Det låter som att du redan kollat det som bör kollas.
 
E
Du behöver göra en kontroll till helst, kontinuitetsmätningen men i ditt fall kan du göra om spänningsmätningen med jordfelsbrytare nere, finnes nu ingen spänning så ställer du ditt instrument i läge summer/Ohm-mätning, det ska nu pipa eller vara obefintligt motstånd mellan mätspetsarna, absolut inte oändligt eller liggande åtta.

Så mäter du mellan nolla och jord i uttaget, mycket noga du är säker på att du sätter dessa absolut rätt nu.

Oändlighet förväntas.

Dra nu ner spis säkringarna och slå till jordfelsbrytare och se om förväntad lågohmig kontakt upplevs av ditt mätinstrument.

I detta fall är allt okej.
 
Går det inte att köpa spisen med sladd and perilexstickpropp monterad?? Det borde butiken kunna fixa om man ber om det.
 
Älskar att bosch siemens har så tydliga anvisningar på hur produkten går att koppla :crysmile:

Manualen påvisar att behörig ska koppla in den, men inga el scheman på vad som är möjligt. Så köp grisen i säcken och sedan får man se hur det blir.
 
E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Älskar att bosch siemens har så tydliga anvisningar på hur produkten går att koppla :crysmile:

Manualen påvisar att behörig ska koppla in den, men inga el scheman på vad som är möjligt. Så köp grisen i säcken och sedan får man se hur det blir.
Det avser vem som får utföra den slutliga inkopplingen till det fasta elnätet, mer vanligt är stickpropp+uttag och då kan ofta momentet med elektriker på plats försvinna. Då man får göra detta själv under vissa förutsättningar kan detta ibland tolkas som att man själv ska göra det men tyvärr med tråkiga konsekvenser ibland då förutsättningarna inte är de förväntade.

Vem som kopplar andra änden av kabeln är däremot inte reglerat på samma sätt, har du en dresserad schimpans som är flink i fingrarna är detta helt i sin ordning.

Skulle du däremot vilja byta apparat må detta endast utföras av auktoriserad installatör eller arbetare knuten till egenkontrollprogram av elfirma registrerad hos ESV för relevant arbetsområde.

Detta är reglerat som elinstallationsarbete i föreskrift 2017:2 som lite citat ges ur här:
Med elektrisk materiel avses produkter och komponenter som avses ingå i en
elektrisk starkströmsanläggning och som leder ström eller förbrukar elektrisk
energi, inklusive de komponenter som ger skydd enligt tillämpliga bestämmelser
i 3 kapitlet ELSÄK-FS 2008:1.
Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av
starkströmsanläggningen efter installation. Elektrisk utrustning som enbart
förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte
del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan
elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen
som utgör elinstallationsarbete.
Det är elinstallationsarbete att fast ansluta eller att koppla loss elektrisk
utrustning oavsett om det görs med verktyg eller med snabbkopplingsdon.
Det är elinstallationsarbete att byta ut elektrisk utrustning (materiel) som är fast
installerad.
 
E El-Löken66 skrev:
Det avser vem som får utföra den slutliga inkopplingen till det fasta elnätet, mer vanligt är stickpropp+uttag och då kan ofta momentet med elektriker på plats försvinna. Då man får göra detta själv under vissa förutsättningar kan detta ibland tolkas som att man själv ska göra det men tyvärr med tråkiga konsekvenser ibland då förutsättningarna inte är de förväntade.

Vem som kopplar andra änden av kabeln är däremot inte reglerat på samma sätt, har du en dresserad schimpans som är flink i fingrarna är detta helt i sin ordning.

Skulle du däremot vilja byta apparat må detta endast utföras av auktoriserad installatör eller arbetare knuten till egenkontrollprogram av elfirma registrerad hos ESV för relevant arbetsområde.

Detta är reglerat som elinstallationsarbete i föreskrift 2017:2 som lite citat ges ur här:
Med elektrisk materiel avses produkter och komponenter som avses ingå i en
elektrisk starkströmsanläggning och som leder ström eller förbrukar elektrisk
energi, inklusive de komponenter som ger skydd enligt tillämpliga bestämmelser
i 3 kapitlet ELSÄK-FS 2008:1.
Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av
starkströmsanläggningen efter installation. Elektrisk utrustning som enbart
förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte
del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan
elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen
som utgör elinstallationsarbete.
Det är elinstallationsarbete att fast ansluta eller att koppla loss elektrisk
utrustning oavsett om det görs med verktyg eller med snabbkopplingsdon.
Det är elinstallationsarbete att byta ut elektrisk utrustning (materiel) som är fast
installerad.
Mjo men skulle inte du som elektriker ha nytta av att veta hur spisen går att koppla, dvs före du åker ut till kunden ?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så du har ändrat dig om man får koppla in spis fast nu?? För i denna tråd [länk] skriver du att det är OK.
@El-Löken66
Helt sanslöst vad du sprider dynga omkring dig.
Ja, det är ok men det strider mot gällande föreskrift. Du måste lära dig skillnaden om du ska kunna läsa i detta delforum utan att bli solbländad.

Jag efterfrågade dessa uppgifter av Alfredo m.fl men dessa orkade blott komma med massa tyckande och tänkande vilket man inte kommer långt med då man står inför skrået.
 
Så allt tjafs du skapade i den andra tråden va bara för att härska och söndra sönder detta forum. Du hade denna länk liggande men skulle ändå säga emot för att någon annan ska leta fram den?
Helt sjukt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Mjo men skulle inte du som elektriker ha nytta av att veta hur spisen går att koppla, dvs före du åker ut till kunden ?
Spisens anvisning, samt uttag/dosa hade kunnat ge en fingervisning om vad man hade att vänta. Men å andra sidan måste förutsättningarna slutligen ändå kontrolleras på plats.

En del byter bara dosa mot Perilexuttag då detta känns som en smidig lösning eller Perilex+Schucko.

Men installeras då jordfelsbrytare i samma veva som föreskrifterna stipulerar upp till 16A märkström? Om så är fallet är det givetvis en fördel för elanläggningen som sådan.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så allt tjafs du skapade i den andra tråden va bara för att härska och söndra sönder detta forum. Du hade denna länk liggande men skulle ändå säga emot för att någon annan ska leta fram den?
Helt sjukt.
Nu låter du lite dramatisk. Var mer intresserad av tänket bakom än vad som står i själva texten. Men diskussioner är visst inget populärt på detta forum har jag märkt.

Men okej, jag tycker att det är i sin ordning om någon kopplar om i spisen eller modifierar, kanske trimmar en platta lite. Så länge det är enligt tillverkarens anvisning.

På samma sätt är det i min värld i sin ordning att byta en spis eller tvättmaskin genom att koppla bort anslutningssladden i apparaten. Då har man inte rört den fasta installationen.

Kan det bli fel? Såklart, men ingen skillnad gentemot om man hade monterat stickpropp och anslutit samma maskin till uttag, vilket man ju får under vissa förhållanden.
 
E El-Löken66 skrev:
Spisens anvisning, samt uttag/dosa hade kunnat ge en fingervisning om vad man hade att vänta. Men å andra sidan måste förutsättningarna slutligen ändå kontrolleras på plats.

En del byter bara dosa mot Perilexuttag då detta känns som en smidig lösning eller Perilex+Schucko.

Men installeras då jordfelsbrytare i samma veva som föreskrifterna stipulerar upp till 16A märkström? Om så är fallet är det givetvis en fördel för elanläggningen som sådan.
Det troliga här är att kunden köper/köpt en spis som hen inte kan nyttja fullt ut. Allt för att bshg och säljaren inte ger ut info på hur det går att koppla.

Men förhoppningsvis så visar snart TS på att jag har fel och spisen gick att använda fullt ut och allt är frid å fröjd.
 
E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det troliga här är att kunden köper/köpt en spis som hen inte kan nyttja fullt ut. Allt för att bshg och säljaren inte ger ut info på hur det går att koppla.

Men förhoppningsvis så visar snart TS på att jag har fel och spisen gick att använda fullt ut och allt är frid å fröjd.
Ska säga dig att jag håller inte på allt för mycket med spis installationer.
Men jag tycker det var betydligt enklare att få fram anvisningarna på nätet för bara några år sen. Kanske missminner mig, eller så försöker tillverkarna dölja detta av någon anledning...
 
E El-Löken66 skrev:
Ska säga dig att jag håller inte på allt för mycket med spis installationer.
Men jag tycker det var betydligt enklare att få fram anvisningarna på nätet för bara några år sen. Kanske missminner mig, eller så försöker tillverkarna dölja detta av någon anledning...
Alla förutom BSHG visar detta normalt sätt, så ingen skugga på dig.
Tyskarna är sjukt duktiga på att få fram sprängskisser å detaljer på varenda pinal. Men just el är heligt tills du har produkten framför dig.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.