Har läst flera trådar (no pun intended😜) om inkoppling av gamla trefasmotorer, men är ändå osäker på hur jag skall göra. Har inte hittat någon där benämningarna är samma som på min motor. Vore ytterst tacksam om någon med mer kunskap har möjlighet att bekräfta ifall jag är på rätt spår.

Från motorn kommer det två kablar, med tre trådar i varje. I den ena kabeln är trådarna märkta 1,2,3 och i den andra 4,5,6 (dåliga bilder, men numreringen syns väl i verkligheten)
En handskbeklädd hand håller i slutet av en kabel där tre trådar är avskalade; en av dem märkt med siffran 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre elektriska kablar med märkningar hålls av en handske.
Skapa konto

När jag mätt resistans så får jag utslag mellan följande:
1-4
2-5
3-6

Plinten som dessa trådarna skall kopplas mot ser ut så här:
Terminalplint för trefasmotor med märkningar Y, Z, X, U, V, W, och sex anslutna kablar.
Skapa konto

Med hjälp av min tolkning från någon likande forumtråd (inte riktigt samma benämningar i den) så gjorde jag ett test med att koppla in enligt följande:

U-6
V-5
W-4
Y-3
Z-2
X-1

Det fungerade, motorn snurrade och lät som jag gissar att den borde (inga uppenbara missljud eller liknande). Men jag vågade bara köra mer än någon sekund i händelse av att jag kopplat galet.

Om någon orkat läsa ovanstående och kan bekräfta att det verkar rätt kopplat, alternativt knuffa mig i rätt riktning vore mycket uppskattat.

Tack på förhand!😀

En 3 fasmotor av anno för länge sedan, som är y-kopplad för 400 V troligen, men skylten säger vad som är vad.

• Gilla
tille1
  • Laddar…
Plinten som du kopplat trådarna på. Vad sitter den på för pryl? När det är dubbla kablar från motorn brukar det bero på att den gått med en YD-start. Vad det verkar har du Y-kopplat den. Om den har gått med YD-start i Sverige så kommer den att snurra på det viset, men inte ge så hög effekt. Finns det en märkplåt på motorn? Vad är det för apparat den sitter på?

Ingen skylt då som säger något, den kabel som syns på foto 3. går dom i till motorn, verkar se ut så. I bland står det något i locket hur det ska kopplas.

• Gilla
tille1
  • Laddar…
Tack för svar. Dumt nog kollade jag inte märkningen på själva motorn innan jag monterade in den, det är ganska mycket jobb att komma åt den igen. Men utanpå den plåt som motorn är monterad på sitter denna skylt:
Skylt på metall med tekniska specifikationer för en motor, inklusive PS, UPM, faser, volt och maskinnummer monterad på en verkstadsmaskin.
Skapa konto

Detta är en gammal borrmaskin/fräs. Motorn sitter inbyggd i z-pelaren. Plinten sitter i nederkant av maskinen (hela z-pelaren kan hissas upp/ned). Det sitter en motor till på maskinen, en mindre, som sköter detta. Anslutningskabeln till maskinen går in på ett annat håll, jag vet inte hur det ser ut innanför. Dvs vet ej hur inkoppling av andra motorn ser ut, eller var de tre trådarna inkopplade i plinten ovan kommer från (gissade inkommande tre faser).

Vågar inte svara på ifall den varit YD-kopplad tidigare, skulle ha gissat inte

Enligt skylten en 3 fas 230 V Sen om den ska vara i Y eller D framkommer inte, så lite diffust är det. normalt Y 380-400V och D 230 V. därom kan nog ingen veta.

Har det funnits ett vred där man kan välja två olika hastigheter för motorn? Det är ganska vanligt på gamla borrmaskiner. I så fall kan det kanske vara en dahlanderkoppling. Det man kan säga säkert är att det inte är för skojs skull som det finns sex trådar ut från motorn om det skulle räcka med tre. 1 hk är en så liten motor att den troligen inte använt någon YD-start.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
återigen stort tack för input!🙏 ska kolla om jag kan få fram någon mer info/skylt/märkning innanför där anslutningskabeln går in.

Det bör inte ha funnit olika hastigheter på motorn, just nu finns endast av/på. Men den går mekaniskt via en variator som styr varvtal, samt två växlar i en växellåda.

Om man skulle förutsätta att det skall vara 400V Y-koppling, verkar det då korrekt inkopplat som jag provade att koppla de 6 trådarna?

Jag är väldigt okunnig på el, så detta kanske är en dum fråga… men kan det inte varit att man ville lämna möjlighet för D-koppling 230V som man drog ut 6 kablar från motorn? Eller hade man kunnat göra det ändå med endast 3 kablar ut? (Kablarna går ”direkt ut” från motorn, det sitter ingen ytterligare plint på motorn)

D DaWah skrev:
återigen stort tack för input!🙏 ska kolla om jag kan få fram någon mer info/skylt/märkning innanför där anslutningskabeln går in.

Det bör inte ha funnit olika hastigheter på motorn, just nu finns endast av/på. Men den går mekaniskt via en variator som styr varvtal, samt två växlar i en växellåda.

Om man skulle förutsätta att det skall vara 400V Y-koppling, verkar det då korrekt inkopplat som jag provade att koppla de 6 trådarna?

Jag är väldigt okunnig på el, så detta kanske är en dum fråga… men kan det inte varit att man ville lämna möjlighet för D-koppling 230V som man drog ut 6 kablar från motorn? Eller hade man kunnat göra det ändå med endast 3 kablar ut? (Kablarna går ”direkt ut” från motorn, det sitter ingen ytterligare plint på motorn)
Nu med din skylt kan du gå vidare och för att vara extra säker bör du mäta strömmen när du kör motorn.

Allt du visat tidigare pekar på att du ska koppla som du gjort dvs kortsluta ledarna från ena kabeln så du får en Y-koppling. Din mätning (om du testat kombinationerna) visar att det Avemo misstänkte dvs flerhastighets via Dahlanderkoppling inte stämmer du har tre rena lindningar där med respektive ändar uttagna. Skylten pekar på att ursprunget är tyskt så knappast några överraskningar, ett varvtal angivet 3000 rpm, frekvens 50 Hz utlagd för 220 V, effekt 1 hk tyvärr ingen ström men den kan vi uppskatta med rimlig säkerhet.

Så om du mäter strömmen i en fas när du kör och den ligger under 1.5-2 A kan du fortsätta.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Kanon, tusen tack för all hjälp!
Japp, jag mätte alla kombinationer, så det bör vara ändarna på tre lindningar.

Jag mäter strömmen och sen kör så det inte ryker!😅
Stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.