Jag ska koppla in en diskmaskin i min hyresrättslägenhet och funderar lite på hur jag ska lösa elen. Diksmaskinen ska kopplas in bredvis spisen och spisen är inkopplad med 3-fas. Kylen går sedan på en separat säkring samt resten av eluttagen i köket går på en egen. Såg att bakom spisen fanns ett kopplingschema och att det gick att koppla spisen till 2-fas istället. Är inte så påläst om el men finns det nån smidig lösning att koppla in diskmaskinen till ena fasen för att sedan köra spisen på två fas? Måste dock lätt gå att återställa vid en eventuell flytt. Går självklart att ta elen från köksfläktens uttag men då blir det inte så snygg eldragning.
 
Spisuttaget är ingen bra idé.

Jag skulle nog chansa på kylskåpsuttaget om din diskmaskin inte drar mer än ca 2000 W. Ett modernt kylskåp drar ca 100 W, och den extra belastning som uppstår när skåpet drar igång borde en trög säkring lätt klara. Ev kan du ansluta diskmaskinen till varmvatten för att minska förbrukningen.

Det kommer förstås att finnas en ökad risk att säkringen till kylskåpet går, så jag skulle kanske inte starta diskmaskinen och sedan åka bort över helgen, men det finns även andra goda skäl att inte göra det.
 
Tyvärr så står kylsskåpet på andra sidan rummet så det är uteslutet. Kommer med största säkerheten ta strömmen från köksfläksuttaget . Är det nån som vet hur mycket el varje säkring klarar av? Det är 10A säkringar. Det som kommer hamna på samma säkring är diskmaskin 2kw, fläkt ?kw, micro 0,85kw, kaffebryggare 2,2kw, vattenkokare (1,8kw) samt lite lampor.

Tror ni säkringen håller för detta ifall jag nångång mot förmodan använder all utrustning samtidigt?

Blev intresserad av det mycke_nu skrev om inkoppling på varmvattnet. Eftersom jag bor i lägenheten och varmvattnet ingår i hyran så vore det kanske en bra idé. Hur mycket mindre el beräknar ni att jag skulle tjäna på det? Diskmaskinen som jag ska köpa drar 1,05 kwh per disk. Finns det inga nackdelar med att koppla in på varmvattnet?
 
10 A betyder 2,3 kW vid 230 Volt, så räkna inte med vatten- eller kaffekok medan du diskar. Lampor och fläkt är säkert inga problem.
 
Så du menar alltså att jag skulle bränna säkringen ifall jag nu drar igång kaffebryggaren och vattenkokaren samtidigt då dessa tillsammans använder omkring 4kW? Verkar ju väldigt underdimensionerat i sådant fall.

Edit: Testade just och säkringen höll. Verkar som om teorin ooch praktiken inte går hand i hand här. Beror det på nån tröghet hos säkringen?
 
Danne_83 skrev:
Så du menar alltså att jag skulle bränna säkringen ifall jag nu drar igång kaffebryggaren och vattenkokaren samtidigt då dessa tillsammans använder omkring 4kW? Verkar ju väldigt underdimensionerat i sådant fall.
Stor risk för det, om inte maskinerna bara går en väldigt kort stund. Idag skulle man säkert lagt in fler 10 A grupper i köket, förberett för diskmaskin etc. Tiderna förändras..
 
Diskmaskinen använder mycket ström när den värmer vatten och när den torkar disken. De faserna är betydligt längre än vad kaffebryggaren drar ström. (diskmaskinen värmer mer vatten).

Säkringen tål att överbelastas under skapligt långa tider. Att köra kaffebryggare och brödrost samtidigt är troligen lite av gränsfall. Risken att köra ex. brödrost samtidigt med diskmaskin är troligen strörre efterssom diskmaskinen drar mycket ström under längre tid.
 
hempularen skrev:
Säkringen tål att överbelastas under skapligt långa tider.
Ah det förklarar det hela!

Då får det nog bli att ta elen från kylskåpets eluttag trots den synliga eldragningen. Tack för hjälpen!
 
Lånar lite denna tråd.
Har problem hemma att säkringen ibland löser ut när jag kör diskmaskin. Idag löste den ut två ggr när vattenkokaren var igång samtidigt. Den säkringen är på 16A och där har jag även uttagen i både köket och vardagsrummet. Kylen har egen. Konstigt nog har badrummet och hallen egen säkring fast där jag har nästan inget inkopplat.
Är detta normalt? Funderar be fastighetsskötaren se över detta. Kan man mäta om det är överbelastning?
 
Diskmaskiner och vattenkokare drar vanligen ca 10 A vardera, så att en 16 A säkring löser har sin naturliga förklaring.

Om du har snabba proppar (står på asken) idag så prova att byta till tröga. Annars får du koka tevatten i hallen.:D
 
trekky76 skrev:
Lånar lite denna tråd.
Har problem hemma att säkringen ibland löser ut när jag kör diskmaskin. Idag löste den ut två ggr när vattenkokaren var igång samtidigt. Den säkringen är på 16A och där har jag även uttagen i både köket och vardagsrummet. Kylen har egen. Konstigt nog har badrummet och hallen egen säkring fast där jag har nästan inget inkopplat.
Är detta normalt? Funderar be fastighetsskötaren se över detta. Kan man mäta om det är överbelastning?
Har du en nyare elmätare brukar det gå att se förbrukningen i den.. Kamstrup har den möjligheten bla.. Annars går det lätt att mäta med en amperemätare..
 
Kontrollera vad det är för effekt på vattenkokaren. Det brukar kunna vara över 2kw, diskmaskiner drar i många fall också 2kw. Jag har sett vattenkokare som är märkta 3kw.

Beroende på vad det står på din vattenkokare så är dte fullt rimligt att du inte kan köra den samtidigt som diskmaskinen, på samma säkring.
 
Det står bara 1850W-2200W alltså strax under 2kw?
Lustigt att sån liten pryl drar så mycket. Men då vet jag att det är bara låta bli köra de samtidigt.
Som jämförelse, hur mycket drar vanliga elprylar hemma (tex tv, box, dator)?
 
trekky76 skrev:
Det står bara 1850W-2200W alltså strax under 2kw?
Lustigt att sån liten pryl drar så mycket. Men då vet jag att det är bara låta bli köra de samtidigt.
Som jämförelse, hur mycket drar vanliga elprylar hemma (tex tv, box, dator)?
TV, dator: 10 gånger mindre. Boxen nästan inget..
 
Vatten har hög värmekapacitet; det går åt väldigt mycket energi för att värma upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.