Vi är på väg att beställa installation av en laddbox.
Den enklaste kabeldragningen vore direkt från mätarskåpet, som sitter i källaren.

Går det att göra?
Behövs det JFB? Säkring? Brytare?

Laddboxen som är tänkt är en Eeasee Home som har inbyggd JFB som jag förstår det.

Jag funderade på om man kan sätta det som ev. behövs på den inringade träplattan i mätarskåpet.
 
  • Elskåp med öppen dörr som visar en elmätare, säkringar och utrymme markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en Easee ansluten direkt till mätarskåpet. Elektriken satte en kapsling på träplattan för säkringarna.

emilm emilm skrev:
Vi är på väg att beställa installation av en laddbox.
Den enklaste kabeldragningen vore direkt från mätarskåpet, som sitter i källaren.

Går det att göra?
Behövs det JFB? Säkring? Brytare?

Laddboxen som är tänkt är en Eeasee Home som har inbyggd JFB som jag förstår det.

Jag funderade på om man kan sätta det som ev. behövs på den inringade träplattan i mätarskåpet.
 
  • Gilla
emilm
  • Laddar…
Hur borde en elektriker göra för att ta sig ut ur skåpet? Det är inbyggt i väggen och i plåt. Väggarna runt omkring är i betong.

Går det att helt enkelt borra sig ut eller bryter det mot några regler?
 
Totte_S
Enkelt o enkelt… det går oftast att lösa, tar lite tid och omsorg om det inte ska se ut som om man gnagt sig ut.
Det finns bra skydd för kabeln i genomföringarna så det ska gå att göra helt elsäkert.
Kan stryka med nåt borr på köpet men en bra elmoj gnäller inte för det om resultatet blir bra

emilm emilm skrev:
Hur borde en elektriker göra för att ta sig ut ur skåpet? Det är inbyggt i väggen och i plåt. Väggarna runt omkring är i betong.

Går det att helt enkelt borra sig ut eller bryter det mot några regler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.