Hej,

Detta är en fråga som stötts och blötts en del, i alla fall för ett tiotal år sedan, men jag drar ändå upp den på nytt.

Vi har nyligen bytt ut en 22 år gammal bergvärmepump som sjungit på sista versen ett tag. Den nya pumpen är en IVT Geo 612C, vilket är överdimensionerat för det befintliga borrhålet, men jag hyser en förhoppning om att kunna spara några tusen kWh per år i mindre tillskott framöver. Vi har pendlat mellan 20-25000 kWh per år de senaste åren.

Tanken är att även borra ett kompletterande hål i berget, det nuvarande hålet är endast 115 meter djupt. Har fort offert från en firma som rekommenderar att det borras ytterligare 125 meter för att få ca 240 meter totalt hål för vår nya värmepump.

Nu till min fundering. Rekommendationen av värmepumpsfirman och flera tidigare inlägg här på Byggahus och andra forum verkar luta åt att parallellkoppla hålen, vanligen för att inte få för högt flödesmotstånd. Borde inte en modern pump på 12kW vara dimensionerad att driva runt spriten i en kollektor på ca 500 meter totalt och alltså klara av seriekopplade hål?

Det skulle nämligen var rätt mycket enklare att göra en seriekoppling än en parallellkoppling i vårt scenario.

Tackar och åsikter för ena eller andra lösningen mottages med tacksamhet.

Johan
 
Det är jätteenkelt att räkna på det om du har uppgifter på mottryck över VP, ventiler mm och vilken KB pump din VP har. Annars är det svårt att veta.
 
Det är bara väldigt korta borrhål som seriekopplas. Normala borrhål parallellkopplas.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är jätteenkelt att räkna på det om du har uppgifter på mottryck över VP, ventiler mm och vilken KB pump din VP har. Annars är det svårt att veta.
Japp, jag måste gräva lite i det. KB-pump framgår inte i den dokumentation jag har, men det kanske installatören kan upplysa mig om. Tycker också att det borde finnas rekommendationer på maximalt håldjup från tillverkaren.
 
J Josth skrev:
Det är bara väldigt korta borrhål som seriekopplas. Normala borrhål parallellkopplas.
Utveckla gärna resonemanget. Jag är ute efter att förstå varför en ny pump inte skulle klara av två hål med totalt djup motsvarande det djup det skulle vara om man gjorde en nyinstallation med ett hål idag.
 
Visst klarar pumpen av båda kollektorerna i serie, men det går åt mer energi till cirkpumpen än om dom är parallellkopplade. Och blir motståndet för stort så den inte orkar hålla nere delta-T får kylprocessen lite sämre verkningsgrad.
En annan fördel med parallellkoppling är att man kan strypa in slingorna så man belastar borrorna lika mycket.

Parallellkopplingen behöver inte göras i pannrummet, utan det går att sätta kopplingar och ventiler i en brunn vid den förra borran. Det borde inte bli svårare än att seriekoppla?
 
useless useless skrev:
Visst klarar pumpen av båda kollektorerna i serie, men det går åt mer energi till cirkpumpen än om dom är parallellkopplade. Och blir motståndet för stort så den inte orkar hålla nere delta-T får kylprocessen lite sämre verkningsgrad.
En annan fördel med parallellkoppling är att man kan strypa in slingorna så man belastar borrorna lika mycket.

Parallellkopplingen behöver inte göras i pannrummet, utan det går att sätta kopplingar och ventiler i en brunn vid den förra borran. Det borde inte bli svårare än att seriekoppla?
Lustigt nog spelades låten Useless av Depeche Mode här i köket i morse när ditt svar dök upp :thinking:

Tack för bra tankar! Tidigare hade jag uppfattat det som att det var tvunget att dra in båda kollektorerna i källaren vid parallellkoppling av hålen. Firman jag diskuterar med har idag bekräftat att det kan göras utanför grundmuren i mitt fall. Sedan kan kopplingar döljas med något som min favoritplåtslagare snidar ihop.
 
Excel
Varför inte borra vidare på det befintliga hålet?
 
Fråga även i forumet varmepumpsforum.com. Där finns mycket kunskap om borrhål och om att utöka borran. Jag har utökat min borra till totalt 325 m (175+150)aktivt hål. Det är paralllellkopplat iaf. Kopplingen mellan hålen är en rörmokares dröm eller mardröm.

/LOB
 
Excel Excel skrev:
Varför inte borra vidare på det befintliga hålet?
Ingen av de firmor jag varit i kontakt med har föreslagit det. Personligen ser jag det som lite riskfyllt eftersom vi räknar med att borra i februari. Avbrottet för att koppla in ett nytt hål lär ju vara kortare än att behöva ta upp kollektorn ur ett befintligt hål och dra nu efter borrning.
 
L lob skrev:
Fråga även i forumet varmepumpsforum.com. Där finns mycket kunskap om borrhål och om att utöka borran. Jag har utökat min borra till totalt 325 m (175+150)aktivt hål. Det är paralllellkopplat iaf. Kopplingen mellan hålen är en rörmokares dröm eller mardröm.

/LOB
Har inte tagit steget att skapa konto där än, men jag kanske borde… Precis som detta forum är det ju en källa till oändlig kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.