Hej,
Har en fråga angående inkoppling av en 3-fas värmepump. På utomhusenheten och inomhusenhet sitter det 5x2,5 gummikabel. Dessa hade jag tänkt ansluta till 3 pol arbetsbrytare och sen in till 3 pol dvärg (16 A). De två 16A dvärgarna hade jag sen tänkt skulle sitta på en egen jordfelsbrytare. Har 16 A huvudsäkring.


Men när jag ser bilden i installationsmanualen blir jag fundersam.


4 pols personskyddsautomat och 4 pols arbetsbrytare? Är det det man menar?
Jag är lite fundersam till att bryta nollan på en trefas pryl. Vill ju inte få en flytande nolla.
Har Garo 3 pol nu och visserligen ska Garo 4 pol släppa nollan senare och sluta den tidigare.

Min fråga är väl egentligen hur man normalt kopplar in en 3 fas värmepump och 3 fas elpatroner. Min gamla panna hade elpatronerna via en 3 pol arbetsbrytare till 3 st 1 poliga 16 A dvärgar. Min bror har en säkerhetsbrytare (okänt poltal) till en 3 pol 16 A dvärg utanför jordfelsbrytaren.


Bilder från manualen

Inomhusenheten, inkoppling av elpatron.

3ZuN9JntzKETw0hZQ1mx0x3ji5FTAiM5YAe4YbE9LOR6RM94HQwlR6Bu2KKih-JTTWAgQ6O-J9kmS0n5RNpXzGxMUJ63saf0h4ecP8mBWmTtNw1aWaQL2zzJVs8OoqIRv8hmmD77



Utomhusenheten,


YkzjlSG9LQb72Qe3sbfDyZoq7ccT0Qr9a3ikJgmka209YVsBgOZzI4mTdtqzDKGv98qV7B7lIItmYfnLx8E_rl1jOjQJSVN8q_n6EoVQR4xXf8Qd0HDFDMnIkGfZuoglTuolY3QZ



Tacksam för synpunkter!
 
F Fox67 skrev:
På utomhusenheten och inomhusenhet sitter det 5x2,5 gummikabel. Dessa hade jag tänkt ansluta till 3 pol arbetsbrytare och sen in till 3 pol dvärg (16 A). De två 16A dvärgarna hade jag sen tänkt skulle sitta på en egen jordfelsbrytare.
Gör som du tänkt här det finns ingen som helst anledning till något annat och speciellt inte pga det som skrivs och visas på dina klipp.
 
Tackar för snabbt svar :)
Antar att VP tillverkare lägger in både livrem och hängsle i sina installationsanvisningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.