Jag har en luft/luft värmepump, och tidigare vintrar har jag alltid haft "problem" med kondensvatten från utedelen som rinner ut och skapar en isgata på gången framför huset. I år har jag dock i princip ingen is under utedelen, trots att vi nu haft minusgrader hela januari (bor i Sthlm, och vi har haft -10-15C senaste veckan). Visst är det skönt att slippa hacka bort is, men det känns ändå som om något är fel! Går pumpen med reducerad effekt??
Jag har har den inställd på "Heat" och 28C för att få ut max värme från den, och den inställningen har jag kört tidigare år också.

Någon som har en teori om vad detta kan bero på?
 
Två tankar:

Antingen har du haft låg luftfuktighet ute, så fukten inte kondenserat när luften kylts ned i utedelen.
Eller så kanske utetemperaturen varit så låg, så pumpen gett upp och bara gått på tomgång.

Och nej, jag är ingen värmepumpstekniker som du säkert förstår :)

Hos mig har det nog tvärt om blivit ovanligt mycket kondens och is under uteaggregatet nu i januari.
Men vi har haft rejält fuktig luft, oftast 90 - 100 % RH och 5 - 10 grader kallt några veckor nu.
 
Hej
Jag hade samma problem som du körde den på kyla värme kyla värme kyla några gånger sen funka det som det ska .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.