Hej,
bor i en äldre lägenhet (byggår 1929), men toaletten är byggd senare, exakt när vet jag inte. De senaste veckorna har det luktat illa från avloppen inne på toaletten. En "sur" stank. Jag passade då på att rensa avloppen i handfat och dush, och det fanns ju lite härliga hårrester och annat skräp.

Lukten försvann därefter i ett par dagar, men när jag vaknade idag och gick in på toaletten var där en helt ny stank. Nu luktar det inte längre surt, utan det stinker påtagligt ruttet och unket.

Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Den nya doften är ju helt olik den gamla, dock så är den värre. Med tanke på den ruttna/unkna lukten så undrar jag t.o.m. om det kan vara en död mus eller något.

Alla idéer tas tacksam emot!
 
Själv är jag flitig användare av Tomik 3 Oxid (nåt sånt heter den) och får rent i alla avlopp.

Kolla även cisternen på toaletten.
Funkar inte dessa grejer så ta kontakt med BRF/Hyresvärden som får utröna var problemet ligger.
 
har kollat cisternen på toaletten och det verkar inte finnas några problem där, och ingen särskild lukt verkar komma därifrån. Lukten är ganska påtaglig i hela badrummet, men jag skulle nog vilja påstå att den är mer påtaglig vid duschens avlopp, dock inte anmärkningsvärt.

Tomik 3 Oxid, vad är det för något? Sökte efter det, men hittade ingen information.

Eftersom jag själv tillhör bostadsrättsföreningen så kommer jag själv få ta del i eventuell utredning. Jag får väl ringa in rörmokaren, men de är ju tyvärr inte helt enkla att boka en tid med i dagsläget.
 
Det är inte så att någon packning tog stryk när du rensade så att det är ren avloppsstank du känner? Tex packningen där handfatets avlopp går in i vägg eller golv?
 
om det är en gjutjärnsbrunn kan det bero på bakfall i wc,n alltså när du spolar i wc,n slår vatten tillbaka mot golvbrunnen och lukt uppstår kontrollera genom att titta i brunnen på vatten nivån när du spolar i toan lite svaj på vattenytan brukar förekomma men större rörelser tyder på bakfall.
kontrollera även så inga sprickor finns i "läppen" och alla tätningar vid tvättställ och wc täta med silikon för att vara säker på att lukten inte kommer därifrån samt kontrollera även rensproppen.
om det är plastbrunn lägg silikon i springan vid vattenlåset och se om problemet försvinner..
 
Har du en plastbrunn, så kolla så du har fått ner vattenlåset ordentligt efter att du rensade den
 
jag har plastbrunn, men vattenlåset är ordentligt på plats.

När jag spolar i toaletten så suger det till i avloppet vid duschen någon sekund senare. Något liknande som reliner sa, kan det hända vid plastbrunn? Om vattennivån påverkas ska jag undersöka.
Det är heller inte riktigt tätt vid handfatet, ska täta detta och se om situationen förbättras.
 
Ja, det låter som du har öppet hål in i avloppet någonstans. Kolla också där avloppet från toastolen ansluter i golvet. Det brukar kunna vara tätat med en tätmassa som kan ha börjat glipa.
 
benjib skrev:
jag har plastbrunn, men vattenlåset är ordentligt på plats.

När jag spolar i toaletten så suger det till i avloppet vid duschen någon sekund senare. Något liknande som reliner sa, kan det hända vid plastbrunn? Om vattennivån påverkas ska jag undersöka.
Det är heller inte riktigt tätt vid handfatet, ska täta detta och se om situationen förbättras.

Nej är inte samma problem om man har plastbrunn.
Däremot om avluftningen är igensatt är det vanligt att det blir ett typ vacumsug när man spolar i stamsystemet som gör att vissa vattenlås dras ur på vatten efter några spolningar.
I hus med flera lägnheter kan vattenlås tömmas då grannar ovanför spolar om avluftningen är igensatt.
men börja med att täta alla glipor och springor och se om det blir bättre.:rolleyes:
 
Att vår granne håller på att bygga vind kanske kan vara en påverkande faktor för oss? De är inkopplade på samma stammar som oss och håller på att bygga bl.a. toalett på vinden. Senast jag pratade med dem hade de bl.a. avluftningssystem för avloppet.
 
Fungerande avluftning är mycket viktig. Kolla att den fungerar och att inga förändringar gjorts som försämrat den. T ex har arean förändrats pga byggnation eller har man bytt till vacuumventil.
 
Det låter som att du har förklaringen där. Om de bygger på vinden så har de troligen påverkat, kanske helt satt igen avluftningen. Då kommer vattnet att sugas ur diverse vattenlås i hela huset.
 
Pratade med dem idag igen, och både sveng och hempularen är rätt ute, för ett par dagar sedan satte de igen avluftningen helt och hållet och de ska byta ut till vacuumventil. Vad detta innebär för mig i praktiken är jag tyvärr inte tillräckligt kunnig för, men det verkar ju finnas gott om folk här som kanske kan förklara det?

Kan jag förvänta mig att stanken endast är temporär? Inget kul med stank, men jag har inget att invända mot grannens vindbygge så länge inte toaletten stinker under allt för lång tid.
 
Vacuumventilen ska nog lösa dina problem, varför sätter dina grannar inte dit vacuumventilen på en gång? Den går att flytta allteftersom man drar nya rör.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.