Efter att jag och min sambo flyttade in i vår nya lägenhet så började det lukta ganska surt och konstigt i badrummet. Vi gick över alla vattenlås och golvbrunnar som fanns men lukten försvann inte. Jag har rengjort alla filter och fläktar som jag har kunnat hitta på både tvättmaskinen och torktumlaren.

Efter allt detta så tänkte jag att det kanske helt enkelt är så att kondensuppsamlaren i tumlaren är full med vatten. Men den är helt snustorr, trots att vi har kört tumlaren ett flertal gånger. Kan lukten bero på detta? Dessutom så läcker det längst ner på baksidan på torktumlaren från plåten som sitter på baksidan.

Jag har ingen aning om vad vi kan göra mer. Vore tacksam för alla tips!
 
Är behållaren tom används ju dräneringsslang, kolla så inte den är stopp i.
 
Hur många slangar går från tvättmaskin och tumlaren till vattenlåset? Om både tvätt och tumlaren tömmer i vattenlåset så har slangen till tumlaren lossnat eller ej korrekt monterad.
Kolla på baksidan av tumlaren.
I instruktionerna står det hur man kopplar en slang till vattenlåset istället för att ha uppsamlaren.
Mvh Freddan
 
På tumlaren finns det bara strömkabeln och en svart kabel högst upp, tvättmaskinen är det ju lite fler. Det finns inga slangar alls som går ner i vattenlåset. Lägger in lite bilder på hur det ser ut.

DSC_0204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öppna upp till kondensorn o gör rent, verkar vara stopp i slangen från denna upp till behållaren
 
Hur kommer man åt kondensorn? Hittar inget i manualen om det tyvärr =/ Tog loss den svarta slangen som syns på första bilden förut men det verkar inte vara stopp i den. Tog dock bara loss den i ena änden så får väl testa igen och se om den går att spola igenom.
 
Ingen slang från torktumlaren? Du har inte en vattentank som behöver tömmas då?
Märke och modell på maskinerna/foto på framsidan så är det lättare att hjälpa, då kan vi också läsa manualerna, som ju finns på nätet.
 
Det är just det som jag har funderat på, "kondenstanken"/behållaren är helt torr, till och med lite gammalt damm i den.
Tvättmaskinen är en Bosch ClassiXX5 och tumlaren är en Cylinda TK 40. Ber om ursäkt för dåliga bilder, maskinerna är utdragna och vårt badrum är väldigt litet.. Tvättmaskinen är för övrigt kopplad till handfatet (in i röret under handfatet, strax över handfatets vattenlås) så det verkar inte som att golvbrunnen under tvättmaskinen används alls längre.

DSC_0208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den funkar som vår Bosch så är gallret en lucka, vi har ett "tumgrepp" som man ska trycka på så faller luckan fram, men enligt bruksanvisningen till din är det bara att fälla ner den. (sidan 16)

Där kan man sedan dra ut kondensorn och damma den. Blir den för dammig rinner det vatten fram och blir väldigt varmt i badrummet också. Bakom den kan det också bli dammigt. Sidan 17 står det hur du tar ut den, och hur du rengör fläkten. Ska rengöras tre gånger per år tydligen.

På sidan 25 ser man att den svarta slangen är den som kopplar till avloppet eller upp till tanken. Där kan det mycket väl vara stopp i och med att den hänger ner. Ta av, skölj rent och häng tillbaka, eller sätt på en längre slang och led den till avloppet så slipper ni tömma tanken.

http://www.cylinda.se/resurs/Cylinda/Bruksanvisningar/Torktumlare/Torktumlare TK 40.pdf
 
Egen erfarenhet ...

Det finns en pump innanför kondensorn som förmodligen inte pumpar upp vattnet längre. Vattnet skall i din koppling stanna i vattentanken, annars går det att dra en slang till avloppet direkt från pipen i mitten bak - där slangen idag går till tanken till höger (bakifrån sett)

221 i pdf'n http://www.cylinda.se/resurs/Bilder/99900/Pdf/2cr50613.pdf#view=Fit

Den styrs av en flottör och går att rensa, kommer åt när baksidan är borta. Du kan även se den inifrån kondensor utrymmet, in med handen så lång in till väster som möjligt, ta bort allt damm du kan hitta där som stoppar flottören från att flyta. Det är lite pinnar / galler i vägen så det behövs smala händer, lång tång men om du stoppar in mobilen och tar en bild där inne kan du se lite hur det ser ut.


Du har alla skisser till maskinen här:
http://www.cylinda.se/ReservdelarService, välj Torktumlare Hushåll, Sverigetorken eller vilken TD 40 ni har.
 
Stort tack för alla svar! Tror jag hittade vad som va fel.. Vi körde igång en vända med lite blöt tvätt så får vi se om den fungerar som den ska. Stort tack igen för alla tips och all hjälp!

Bilden visar vad vi möttes av när vi skruvade av toppen på tumlaren, inte konstigt att det inte va nåt vatten i behållaren... Har nu hakat fast den på kanten över behållaren där det ser ut som att det är meningen att den ska sitta.
DSC_0210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, ett flyttstädningsfel!
Dvs den måste ha hoppat av när de förra ägarna flyttade ut grejerna för att städa under/bakom.
 
Skönt att det inte var värre än så, vet dock inte om det är det än. Men jag ska kolla behållaren direkt när tumlaren är klar så får vi se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.