z_smurf skrev:
Nu har teknikern varit på besök. Han kunde lokalisera ljudet till nån komponent där oljan gurglade. Han sade att eftersom skåpet legat ned under transport (det låg ned hos IKEA oxå minsann), så har oljan runnit ut från kompressorn och hamnat i elementet som är fäst på skåpets baksida. Det tar några månader för all olja att tryckas bort från elementet och åter hamna i kompressorn, och när det är klart så blir det tyst. Finns inget trix han känner till att skynda på processen, bara att vänta.
Verkar vettigt. I värsta fall kan det ta skada. Tex värmepumpar mår väldigt soligt av sånt...

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Vill bara uppdatera med att kyl/frysen ännu inte bättrat sig. Dock noterar jag att det definitivt inte är kyldelen som låter utan det är frysen som gurglar och låter. Låter relativt mycket när jag kör in huvudet i frysdelen, knappt något i kylen. När kylen går på först så blir det bara en lätt tyst spänning i kylen typ, sen efter ett tag börjar frysen och den ökar successivt till att skvala ordentligt tills kompressorn slår av.

Har haft kyl/frysen avstängd under sommaren så jag får väl ge denna 3 månader också innan jag reklamerar på allvar?
 
Vad är du van för skåp då? Jag hade gamla freonskåp som byttes mot nya Bosch. Jävlar vad de låter hela tiden. Som en ko ibland samt durar. Kontaktade Bosch. De nya skåpen utan freon behöver kompressorn gå 18 av 24h på. Avfrostning och svårare att kyla utan freonet. Så, igen. Det var bättre förr.
 
JNL78 skrev:
Vill bara uppdatera med att kyl/frysen ännu inte bättrat sig. Dock noterar jag att det definitivt inte är kyldelen som låter utan det är frysen som gurglar och låter. Låter relativt mycket när jag kör in huvudet i frysdelen, knappt något i kylen. När kylen går på först så blir det bara en lätt tyst spänning i kylen typ, sen efter ett tag börjar frysen och den ökar successivt till att skvala ordentligt tills kompressorn slår av.

Har haft kyl/frysen avstängd under sommaren så jag får väl ge denna 3 månader också innan jag reklamerar på allvar?
Hur menar du nu, har du reklamerat "lite grann" hittills? Eller har du fortfarande inte pratat med IKEA?
 
Mitt frysskåp låter lika mycket nu som när det var nytt. 2,5 månader gammalt nu.
Har kört det i 2 veckor på "max", dvs -24 grader för att påskynda processen så det ska bli tyst. Verkar inte ha hjälpt.

Har oxå reagerat på hur kort tid det blir tyst om jag ändrar tempen från -24 till -20. På bara någon timma har tempen stigit och det börjar väsnas igen.
 
z_smurf skrev:
Mitt frysskåp låter lika mycket nu som när det var nytt. 2,5 månader gammalt nu.
Har kört det i 2 veckor på "max", dvs -24 grader för att påskynda processen så det ska bli tyst. Verkar inte ha hjälpt.

Har oxå reagerat på hur kort tid det blir tyst om jag ändrar tempen från -24 till -20. På bara någon timma har tempen stigit och det börjar väsnas igen.
Statusuppdatering:
En månad till. 2 månader sedan teknikern var på besök, och 3,5 månader sedan frysskåpet var nytt.
Låter fortfarande mer än allt annat i lägenheten, hörs fortfarande från hissen, trapphuset, hallen, toalett 1, toalett 2, vardagsrum, sovrum 1, 2 och 3. Dryyyyygt IKEA!
Dessutom har en av plastluckorna spruckit. Spröd plast?
Om 30 dagar ringer jag teknikern igen.
 
Vad hände, vad sade IKEA när du ringde dem nu en månad senare?
 
lordmetroid skrev:
Vad hände, vad sade IKEA när du ringde dem nu en månad senare?
Frysskåpet låter som när det var nytt.
Välbekant ljud nu, och ger en känsla av att allt fungerar och är som det ska. Riktigt mysigt :)

Nä, jag har haft fullt upp och inte hunnit ringa dom igen. Har ett spädbarn som skriker och tar all tid... Men jag kommer att ta tag i det och kommer att uppdatera här vad som händer.
 
Uppdatering är på gång, har nu på allvar ringt till IKEA för att reklamera. De kommer att skicka en kyltekniker inom de närmaste veckorna. Återkommer när han varit här.
 
Jag tycker att det låter som att det är luft i systemet, brukar ibland hjälpa att stänga av skåpet ett dygn ... Om du har möjlighet så kanske värt ett försök (?) :) men samtidigt borde tiden du haft skåpet igång löst det problemet oxå ...

Mvh
 
Jag tycker att det låter som att det är luft i systemet, brukar ibland hjälpa att stänga av skåpet ett dygn ... Om du har möjlighet så kanske värt ett försök (?) :) men samtidigt borde tiden du haft skåpet igång löst det problemet oxå ...

Mvh
 
Kylteknikern var på besök igår för att "omfylla" mitt IKEA frysskåp. Seriös trevlig kille som jobbade ett bra tag (vacum-sugning, återfyllning). Han sa att gasen är vanlig butangas (samma som i cigg-tändare), så den gamla släppta han ut i köket.

När vi startade skåpet var det tyst och fint i 5 minuter (bara kompressorns surrande, så som jag tycker det ska vara). Sedan började oljuden det precis som innan (om inte värre?). Han tyckte inte det hördes nåt (Va???). Han sa att lugna mig 3 dagar, det kanske går bort. Vi får se. Idag när vi tittade på tv (två rum bort men ljuden går via hallen) fick vi höja volymen för att överrösta TV:n.

Ps. Teknikern sade att "Vissa skåp mjauar som en katt. Det gör ju inte ditt, så du ska vara ganska nöjd. Risken är att du får ett som låter ännu mer om du vill byta".

Blir det inte tyst om 3 dagar tänker jag byta så många gånger som det behövs för att få ett tyst skåp!

//Andreas
 
Butangas ??? Vad heter skåpet ditt ?
 
Hur gick det för dig?

Jag har precis köpt ikeas Isande (10 000kr!). Samma story som din. Har kvar den gamla elektroluxen också och den är näst intill ljudlös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.