Hej

Kan någon hjälpa mig identifiera vad jag har för grus/stenkross? Vad kallar man färgen? Behöver fylla på!

Måttband visar storleken på en hög med rödaktig grus/stenkross i olika nyanser av rött och grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Makadam 16-22 mm eller liknande storlek.
 
  • Gilla
Pelletspelle
  • Laddar…
K
Jag skulle säga att det är mindre. Makadam 8-16 tycker jag det ser ut som
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
K
Färgen är svår, är det viktigt får du nog åka till grustaget och kolla
 
  • Gilla
Pelletspelle
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om 8-16. Lite hjärnblödning här på kvällen. Har ens färgen ett namn? Jag har fått hem alla möjliga röd-grå-svarta färgvarianter av 8-16 beroende på när jag har beställt och vad grusgropen krossade för berg vid den tiden.
 
Jag tror du riskerar att bli veckans fredagsfikagarv om du vill färgmatcha din makadam... ;).

Förslagsvis köper du rätt storlek och blandar bara runt med det gamla om du nu skulle störa dig på nyansskillnader.
 
Vad är sk. gårdsgrus?
Har fått för mig att det är liknande det på bilden...
 
K
Vi la ganska mycket tid på att hitta makadam i rätt färg. De flesta grustag i närheten hade den vanliga röd-grå som på bilden här. Vi (frun) ville ha en speciell grå svart hon sett hos en bekant.

Jag ringde först runt och var sedan på plats på två olika anläggningar innan vi beställde.


För storleken så har jag lärt mig att man ska titta på ett slumpmässigt urval avstenar den smalaste sidan räknas, den ska inte gå igenom den nedre gränsen (8 mm i detta fall) de största stenarnas minsta sida får inte vara större än den övre gränsen (16 mm här).

Ska man ha det som ytbeläggning så finns även 11-16 eller 8-11 att köpa. Vi har själva 8-11 på vår uppfart
 
S swirve skrev:
Vad är sk. gårdsgrus?
Har fått för mig att det är liknande det på bilden...
Gårdsgrus är natursten som inte är krossat och är alltifrån väldigt runt till mjuka kanter, makadam och singel är något skarpare i kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.