Hej.

Jag behöver byta insats i en badrumsblandare, men jag vet inte vad det är för märke.
Det var tidigare ägare som gjorde om badrummet och satte in den.

Den är inte märkt någonstans men jag vet att den sattes in 2005.
Kan någon identifiera modellen eller ser vilken insats jag behöver?

Dessutom får jag inte lös skyddskåpan ovanför insatsen. Har oljat den och både försökt bända och gänga av den utan framgång. Misstänker att det går på något sätt med mer våld men är lite skraj att den ska gå sönder. Tips mottages tacksamt.

• Kromad badrumsblandare utan synliga märken monterad på vit handfat, behöver insatsbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad enkelgreppsblandare för badrum installerad på vit handfat, okänd modell, behövande underhåll.
    Skapa konto
  • Toppen av en badrumsblandare med öppen insats och fastsatt skyddskåpa.
    Skapa konto
  • Öppen badrumsblandare med synlig insats och en lossnad skyddskåpa intill på en handfat.
    Skapa konto
Verkar inte vara Hafa, Noro eller Westerbergs.
Mailade dem och frågade om de kanske kände igen den, men då borde den varit märkt med en logga.
Drog en chansning eftersom handfatet är från Hafa.

F flying_c skrev:
Verkar inte vara Hafa, Noro eller Westerbergs.
Mailade dem och frågade om de kanske kände igen den, men då borde den varit märkt med en logga.
Drog en chansning eftersom handfatet är från Hafa.
Det är åtminstone väldans lik en Hafa-blandare. Men de sa tvunget att det skulle vara en logo på den då eller?

Ikea..?

Hafa själva svarade följande:
Står det Hafa, Noro eller Westerbergs någonstans på blandaren? Våra logotyper är väl synliga på våra produkter. Är det inte en blandare vi levererat kan vi dessvärre inte garantera att våra komponenter passar. Vi beklagar detta.

Hittar inte ett spår av en logga någonstans...

Jag får nog göra ett försök till med att få bort skyddskåpan. Om jag kan plocka ut insatsen borde det ge ytterligare ledtrådar tänker jag.

IKEA är en idé. Det finns så många som ser nästan likadana ut. Vedum, ballingslöv, Miller osv.

Ett ganska säkert kort på Ikea är att dom är ganska snäv i blandningsområdet.
Där en dyrare märkesblsndare går successivt från kallt till varmt över hela sidorörelsen så har ikea ofta ett litet område där allt sker..

Tog ett bra tag innan jag orkade ta tag i att vålda upp den men nu är det gjort.
Insatsen är märkt Cice France, jag gissar att det går att leta på en sån insats på nätet.
Någon som vet om det finns cice-insatser att köpa någonstans förutom på nätet? (där den här blandaren verkar svår att hitta också)
Lutar åt att byta blandare känner jag...

• Blå plastinsats märkt 'Cice France' för blandare hålles av en hand mot vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Någons hand håller en blå och beige vattenkraninsats märkt "CICE FRANCE".
    Skapa konto
Om du bor i Göteborg så finns det reservdelar på Golvpoolen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vado?

[länk]

[länk]
Bra hittat!
Måste vara den.

Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Om du bor i Göteborg så finns det reservdelar på Golvpoolen.
Hmm... jag går bet på att hitta den på deras site i alla fall.

Inget på hemsidan men i deras butik har de olika sorter av sådana delar.

Perfekt, tackar. Jag hör av mig till dem.

Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Inget på hemsidan men i deras butik har de olika sorter av sådana delar.
Mailade dem, men tyvärr hade de inget från Vado enligt sig själva. Jakten fortsätter.

För arkivet kan jag tillägga att det blev en ny men mycket lik blandare för snart ett år sen.
Känns alltid synd att slänga nåt som är möjligt att laga men jaja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.