Staffans2000
:D
L larka742 skrev:
Ok, sättas dit ordagrant enligt juridisk mening funkar inte.

Du hänvisar till ett avtal, men menar sedan att det inte finns ett avtal?
I detta fall skulle man i Sverige hävda att det visst finns ett avtal.

Det finns en överenskommelse om objekt och pris. Överfört pengar = Avtal klart.
Jordabalken gäller.
De har ett avtal. Pengar mot stuga. Inget annat. Dvs. Kan inte TS ta sig till hytta, är det inte uthyrarens problem.
Jordabalken är svensk lag. Inte norsk. Stuga = Sverige. Hytta = Norge:D.

Ole

M Mellis99 skrev:
Kolla Hyreslagen och Privatuthyrningslagen vad gäller nyttjanderätt. Sedan finns det ett svar på Lawline: [länk]
I 1 § lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) framgår att den lagen är tillämplig vid uthyrning av en bostadslägenhet för annat än fritidsändamål. Det saknas en entydig definition av vad som avses med fritidsändamål. Enligt lagens proposition (s. 76) framgår att bestämmelsen inte tar sikte på bostadens karaktär, utan att det istället är syftet med upplåtelsen som är avgörande. Vidare framgår av äldre rättspraxis (RBD 28:76) att det är av mindre betydelse hur bostaden i praktiken används.
Mot bakgrund av dessa synpunkter skulle antagligen en domstol anse att 12 kap. jordabalken (hyreslagen) är tillämplig på den aktuella lägenheten, även om ett säkert svar inte kan ges på förhand.
Men nu är det Norge det gäller, så detta är inte särskilt relevant. Jag länkade tidigare till Forliksrådet som ska vara första relevanta instans.
http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30
Det är då lämpligen Forliksrådet i Trysil kommun som gäller.
https://www.trysil.kommune.no/Tjenester/Sider/forliksråd.aspx
Vid kontakt kan de säkert svara på om det är lönt att gå vidare med ett krav.

Fast återigen, ska man dra det till rätten så gäller det ju att ha ett avtal på papper...............annars blir det ord mot ord och svårt att bevisa nånting och ärendet läggs ner. Muntliga avtal i all ära men uthyraren kan ju lika gärna hävda att han sagt att erlagd summa återbetalas ej oavsett vad.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Då kan jag härmed "döda" alla i denna tråden förekommande spekulationer o.dyl. efter att ha varit i kontakt med Norska Jurister där vi idag fått ett utlåtande och de har gjort en bedömning i fallet. Då ett avtal är ingånget imellan två parter, muntligt men ändock, så får fallet drivas rättsligt. 36§ Avtalslagen (Norsk) berör detta fallet men inget prejudikat finns varför det är en tidsödande historia att driva detta, och kan bli kostsam, beroende på utfall. Så, det är bara att tugga taggtråd och svälja förtreten, stuga för 16 pers i Norge över Påsken, full ersättning erlagd... :(
Som jag sagt tidigare i tråden, Var försiktiga när ni hyr privat, se till att ni har torrt på fötterna och har ngn form av avtal/överenskommelse att luta er på

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast återigen, ska man dra det till rätten så gäller det ju att ha ett avtal på papper...............annars blir det ord mot ord och svårt att bevisa nånting och ärendet läggs ner. Muntliga avtal i all ära men uthyraren kan ju lika gärna hävda att han sagt att erlagd summa återbetalas ej oavsett vad.
Tror det blir till uthyraren att bevisa det så, mer hans ansvar än tvärtom...

Hittar inte riktigt vilken lag det är som gäller för "feriehus", en sida för uthyrare hänvisade till den lag jag la upp tidigare.... så vet inte riktigt vad man ska tro.

Svårt bevisa? Man har skickat pengar motsvarande exakt en hyra, vad skulle det annars vara än att man ingått ett hyresavtal om en veckas hyra....?
Finns säkert mail etc som stöd dessutom.

OM lagen jag hänvisa till gäller så har man rätt kräva att avtalet gäller enligt nedanstående paragraf §2.9.

Om huset inte ställs till hyresgästens förfogande vid rätt tidpunkt kan hyresgästen behålla avtalet och kräva fullgörande om detta kan göras utan att orsaka hyresvärden orimliga kostnader eller besvär. Hyresgästen förlorar sin rätt att kräva fullgörande om hyresgästen väntar orimligt länge för att framställa fordran.

Dvs byta vecka.

Men annars lurigt att se och tolka Norska lagar

A AudiTT skrev:
Då kan jag härmed "döda" alla i denna tråden förekommande spekulationer o.dyl. efter att ha varit i kontakt med Norska Jurister där vi idag fått ett utlåtande och de har gjort en bedömning i fallet. Då ett avtal är ingånget imellan två parter, muntligt men ändock, så får fallet drivas rättsligt. 36§ Avtalslagen (Norsk) berör detta fallet men inget prejudikat finns varför det är en tidsödande historia att driva detta, och kan bli kostsam, beroende på utfall. Så, det är bara att tugga taggtråd och svälja förtreten, stuga för 16 pers i Norge över Påsken, full ersättning erlagd... :(
Som jag sagt tidigare i tråden, Var försiktiga när ni hyr privat, se till att ni har torrt på fötterna och har ngn form av avtal/överenskommelse att luta er på
Finns inget prejudikat? Så.... i Norge har uthyrare skött sig till punkt och pricka genom alla år? Ingen har haft otur och råkat ut för vattenläcka, snöstorm etc och förlorat möjligheten att hyra ut ett hus?
Visst, det kan vara sant kanske...

Dottern som bokat lägenhet via AirBnB för klassresa till Lissabon i maj har just fått huvudddelen återbetald. Handpenningdelen (10%?) behåller uthyraren. Känns rimligt.

Skattesmitare? Uthyraren kanske inte betalar skatt på sina intäkter?
Vill han inte betala tillbaka - anmäl honom...

L larka742 skrev:
Finns inget prejudikat? Så.... i Norge har uthyrare skött sig till punkt och pricka genom alla år? Ingen har haft otur och råkat ut för vattenläcka, snöstorm etc och förlorat möjligheten att hyra ut ett hus?
Visst, det kan vara sant kanske...
36 § avtalslagen är ett elände i Sverige också, så inget konstigt i sig att det är svårt att uttala sig om prejudikat. Och vad skulle vara jämförbart? Inte sen andra världskriget har väl gränsen varit stängd, och inte ens då förbjöds folk åka till fritidshus och stugor i den mån sådana fanns. En vattenläcka är liksom inte samma sak, alls.

Och ja, det är ungefär samma avtalslag där som här – den är från 1910-talet, en tid då det samlagstiftades rätt friskt i Norden. Även om förstås både den svenska och norska lagen ändrats sen dess.

Hatten av till TS som återrapporterade även om resultatet var surt. (y)

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A AudiTT skrev:
Jag vill ju inte vrida om kniven i såret ytterligare men hur kommer det sig att det inte skrevs nå avtal? Vad jag förstår så handlar det om en hel del pengar och personligen skulle jag nog aldrig betala ut nåt för att hyra nåt innan jag hade ett avtal i handen där det står klart och tydligt vad som händer om det sker nåt oförutsett. Corona i all ära men det kan ju hända vad som helst. Nån olycka på vägen dit, huset brinner ner osv osv........

S Stefan1972 skrev:
Jag vill ju inte vrida om kniven i såret ytterligare men hur kommer det sig att det inte skrevs nå avtal? Vad jag förstår så handlar det om en hel del pengar och personligen skulle jag nog aldrig betala ut nåt för att hyra nåt innan jag hade ett avtal i handen där det står klart och tydligt vad som händer om det sker nåt oförutsett. Corona i all ära men det kan ju hända vad som helst. Nån olycka på vägen dit, huset brinner ner osv osv........
Eller att det blir en repa i golvet?

/ATW

Anna_H Anna_H skrev:
Dottern som bokat lägenhet via AirBnB för klassresa till Lissabon i maj har just fått huvudddelen återbetald. Handpenningdelen (10%?) behåller uthyraren. Känns rimligt.
Det är bra, skillnaden för er är att det i erat fall ej går via två privatpersoner, AirBnB är nog att klassa som en professionell yrkesutövare i detta fallet, Bara att gratulera.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jodå, efterklok går alltid att vara, jag brukar alltid säga att "Erfarenhet är summan av alla misstag man begått", och jag är mycket erfaren...

• Gilla
ronolo
  • Laddar…
A AudiTT skrev:
Det är bra, skillnaden för er är att det i erat fall ej går via två privatpersoner, AirBnB är nog att klassa som en professionell yrkesutövare i detta fallet, Bara att gratulera.
Man bör inte tro att AirBNB gör det mycket enklare att få pengar tillbaka. De är väldigt tydliga med att de enbart förmedlar och att uthyrningen sker mellan privatpersoner. Vi har själva haft lite problem med en uthyrare och då kan AirBNB möjligen hjälpa till genom att medla men mer än så gör de inte. Det man däremot har som trumfkort (om än ett väldigt svagt kort) är att man kan ge dåliga betyg. För många är detta betyg avgörande för att kunna hyra ut. Åtminstone där det råder stor konkurrens.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.