Rider 213C klippaggregat startar inte, finns det en brytare någonstans och vart sitter den?
 
Är det motorn eller klippaggregatet som inte startar?
 
MultiMan
En kompis hade en sådan. Som jag minns är det väl en massa remmar och främst rent mekanisk tillkoppling?

Exploded view diagram of a mechanical assembly with belts and pulleys, labeled with part numbers.

Exploded view diagram of a mechanical linkage system with numbered components.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bak, under motorn sitter en spännrulle. När man lyfter upp/stänger av klippaggregatet så vrids den bort från remmen som går fram mot klippaggregaret. När man fäller ner aggregatet så ska spännrullen fällas in och spänna remmen. Det är inte ovanligt att det kärvar, så spännrullen stannar i utfällt läge.
Om det är som jag misstänker får du börja med att göra rent ordentligt kring fjädern, och upphängningen av spännrullen. Smörj sedan med 5-56 eller WD40, och motionera funktionen ett antal gånger, tills den löper lätt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AG A skrev:
Bak, under motorn sitter en spännrulle. När man lyfter upp/stänger av klippaggregatet så vrids den bort från remmen som går fram mot klippaggregaret. När man fäller ner aggregatet så ska spännrullen fällas in och spänna remmen. Det är inte ovanligt att det kärvar, så spännrullen stannar i utfällt läge.
Om det är som jag misstänker får du börja med att göra rent ordentligt kring fjädern, och upphängningen av spännrullen. Smörj sedan med 5-56 eller WD40, och motionera funktionen ett antal gånger, tills den löper lätt.
Spännrullen hade fastnat i infällt läge, inte i utfällt läge, tack så mycket för hjälpen!!
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
D dalahästen skrev:
Spännrullen hade fastnat i infällt läge, inte i utfällt läge, tack så mycket för hjälpen!!
Infällt läge? Men då måste ju klippaggregatet gått hela tiden. På något sätt måste vi missförstå vad vi menar med infällt/utfällt. Men det viktiga är att det fungerar igen.
 
A AG A skrev:
Infällt läge? Men då måste ju klippaggregatet gått hela tiden. På något sätt måste vi missförstå vad vi menar med infällt/utfällt. Men det viktiga är att det fungerar igen.
Det finns 2 konstruktioner vid remdrift, en rulle kan trycka eller dra i remmen, ut och in får då olika innebörd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Minns jag fel nu från mina bankanden på vår Rider att det finns en smörjnippel där?
 
Servicepunkter på dylika maskiner har ingen betydelse. De flesta kör till det rasar ändå............
 
  • Ledsen
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det finns 2 konstruktioner vid remdrift, en rulle kan trycka eller dra i remmen, ut och in får då olika innebörd.
Okej, tack. Det hade jag ingen aning om. Även om jag nästan misstänkte att det måste vara något sådant om den fastnat i infällt läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.