Slingan mätte hel och Meja släpptes ut.
Jag upptäckte dock att Guide1 inte följdes ut någon gång, brukar ha att 40% av starterna ska gå via denna. Testade flera Testa UT och Testa IN men den beter sig konstigt. Plötsligt började den följa slinga ut, oklart varför. Guideslingan går igenom trång passage på typ 1-1,5m. Jag hade problem att få till det där en gång, men efter att ha labbat med bredden på passagen och korridorbredder har det funkat i många år. Nu slutar klipparen att följa guiden ut när den kommer till passagen och startar klippningen inne i passagen efter ca 25m. Den ska gå 25m till innan den ska börja. Om jag trycker på kör hem inom området som guideslingan leder till fixar den inte längre passagen.
Klipparen var på service på märkesverkstad i vintras, inga anmärkningar. Kan nån slingsensor vara risig, det kanske inte kollas på service?
Jag fattar inte riktigt vad korridorbredd på guideslinga och begränsningsslinga innebär, nån som orkar förklara?
Och menyvalet signalkvalitet, hur tolkas det?

/Höghus
 
Inte otänkbart att inställningar i maskinen efter servicebesök och uppkoppling mot serviceprogram har återgått till ett grundvärde, kanske är det det som då påverkar.
Korridorbredd är ett avstånd som klipparen använder för att variera sitt avstånd till guide/beg.kabel då för att undvika spårbildning vid ut- och ingång.
Normalt vill man ha ett så stort värde på detta värde. Testa att minska och se om det hjälper.

Klipparen avbryter direkt gång längs guide om den känner av beg.kabeln och påbörjar sin klippning.

Signalkvalité ska vad jag vet alltid ligga på 100%.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det fick bli en akutresa för att fixa klipparen. Grannen hörde av sig och berättade att den hade stoppat.
Efter felsökning kom jag fram till det konstiga beteendet berodde på en ovanligt bucklig gräsmatta. När jag drog upp till max klipphöjd gick det bättre. Det jag tolkade som problem att följa guideslinga var att krocksensorn aktiverades. Krock under guidning = börja klipp.
Osedvanligt tjäle i vinter tydligen.
Förhoppningsvis jämnar väl mattan till sig.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.