De sa att det skulle vara lätt de sa att jag skulle dricka drinkar, de sa att det skulle vara kul....
Jag väntar fortfarande )

Vid uppstart så blinkar laddstationen blått ljus, vilket jag tolkar som slingavbrott. Displayen visar meddelande att "Guideslingan ej kontakt" . OK, guideslingan hade brutit av sig själv i en sockerbit. Fixat.
Mäter kontinuitet mellan höger ut, vänster ut , och mot guideslingan. Dvs allt A-ok.

Blinkar fortfarande blått, har under säkerhetsinställningar gett "Ny slinga" blinkar fortfarande blått..
Några ideér ?
 
Kopplade ur Guide, Höger och vänster

Satte en kort kabelbit direkt mellan Höger och Vänster, får då Gult blinkande....Vad betyder det?

Hittade bruksen så svarar mig själv, guideslinga ej inkopplad = gult blink.

Får fortsätta detta imorgon. Keul, jättekeuul...
 
Redigerat:
Kolla att kontaktstyckena in i laddstationen på baksidan är i korrekt. Om det är de kontakterna jag tror det är så kan dom vara lite luriga att få in rätt på stiften
 
Hur mäter du kontinuitet?
Med slingtestaren man kan köpa eller en riktigt ohm-meter?

Min slingtestare säger att slingan är okej när det är nästan avbrott, samtidigt som resistansen är för hög för att det ska funka för laddstationen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har dragit stiften som sitter in i laddstationen helt blanka så de bör ha kontakt. Ska kolla igen imorgon.

Mätte med classeO slingtestare, ska prova med multimetern imorgon. Vilket Ohm ska man ha ?
 
Jag tror den vill ha <20Ohm eller så.
 
Tack! Ska prova, återkommer!
 
Du tar bort begränsningkabeln helt från stationen och mäter Ohm genom begränsningskabeln med multimetern. Beroende på längden och antal skarvar kan 4 - 8 Ohm vara ett bra värde. Förväxla inte med kOhm. Du kan inte mäta redigt om kablarna fortfarande inkopplade i stationen.
Mätning mellan begränsningskabel vänster mot styrkabeln och höger och styrkabeln ska ge liknande resultat.
Anslut tillbaka till stationen.
Ha inte spolar eller ringar av kabeln i kretsen. Dom kan uppfattas som OK av multimetern men stationen med sina höga frekvenser uppfattar dom som väldigt höga resistanser och slår av.
 
Med kablarna borttagna från stationen mätt direkt på slingornas stift.

Vänster slinga mot Höger slinga = 4,5 ohm
Vänster slinga mot Guideslinga = 7 ohm
Höger slinga mot Guideslinga = 2 Kohm

Gissar att jag ska leta brott på högerslingan ?
 
C
I InsidersUnited skrev:
Gissar att jag ska leta brott på högerslingan ?
Nja, dina mätvärden är inte konsekventa för om det hade varit dålig kontinuitet på höger slinghalva hade du sett det även på resistansen vänster-höger.
Du har någon glappkontakt (troligen i änden där du mäter) eller så mäter du fel.

P.s. kolla anslutningen i själva flatstiftshylsan, de oxiderar gärna (av) precis där kabeln går in.
 
Classe O slingsökaren suger granbarre är min enkla recension av den produkten, är man inte PÅ slingan med spetsen så funkar det ju inte...

Nåväl, började på högra slingsidan och efter bara 10 m så var slingan helt av, känns som mus, han har ju provätit lite till höger om brottet. Skarvade med lite fk och 2 lager krympslang så jag hoppas det funkar. Mäter under 5 ohm på höger/vänster/guide nu. Roboten är igång och nu kan man återgå till att rädda honom från fastkörningar...keul keul. =) Tack för hjälpen!
Två trasiga gröna kablar ligger på rutat papper ovanpå ett träbord. Kablarna har synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja dessa kabelsökare har lett många användare på villospår.

De är byggda för teletekniker, där man lägger mätspetsen direkt mot ledningar för identifikation.
Sedan började företag att kränga dessa sökare till robotmarknaden med känt resultat.
Även lysdioderna för förbindelseindikering ger falska resultat, de tar inte hänsyn till max slingresistans som laddstationen accepterar utan kan visa förbindelse (Cont) vid förhöjd resistans.


En batteridriven radio med mellanvåg funkar bättre.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja dessa kabelsökare har lett många användare på villospår.

De är byggda för teletekniker, där man lägger mätspetsen direkt mot ledningar för identifikation.
Sedan började företag att kränga dessa sökare till robotmarknaden med känt resultat.
Även lysdioderna för förbindelseindikering ger falska resultat, de tar inte hänsyn till max slingresistans som laddstationen accepterar utan kan visa förbindelse (Cont) vid förhöjd resistans.


En batteridriven radio med mellanvåg funkar bättre.
De är rätt OK om man vet hur man skall använda dem bäst. Man mäter och lyssnar på ljudet i ett antal kontrollpunkter, där det dämpats så letar man reda på tråden på några ställen längs vägen från där det inte dämpats. Jag hittar rätt inom metern på detta sätt. Jag har hela min slinga sektionerad med skarvpunkter (tre trådar, varav en blindgångare på ett par decimeter) för att kunna öka/minska ytorna temporärt och det gör det sjukt enkelt att mäta med utrustningen och även göra andra former av felsökning. Men detta är ju något jag lärt mig genom åren, jag har haft robot i över tio år.

Till saken hör att min slinga säkert är närmare 400m lång. Extremt komplex tomt med terrasser, berg, öar mm. Man måste kunna sektionera för att inte bli galen. Jag rekommenderar alla mina vänner att lägga in ett antal skarvpunkter på strategiska platser för att enklare kunna felsöka och temporärt stänga av områden.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Classe O slingsökaren suger granbarre är min enkla recension av den produkten, är man inte PÅ slingan med spetsen så funkar det ju inte...

Nåväl, började på högra slingsidan och efter bara 10 m så var slingan helt av, känns som mus, han har ju provätit lite till höger om brottet. Skarvade med lite fk och 2 lager krympslang så jag hoppas det funkar. Mäter under 5 ohm på höger/vänster/guide nu. Roboten är igång och nu kan man återgå till att rädda honom från fastkörningar...keul keul. =) Tack för hjälpen!
[bild]
Korroderat. Jag antar att det är Huskvarnas originaltråd och den är kass. Rostar som bara den.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Korroderat. Jag antar att det är Huskvarnas originaltråd och den är kass. Rostar som bara den.
Den fungerar bra så länge den inte får skador. Vanlig RK håller dock bättre vid skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.