Kollar i en av länstidningarna under:
Nya Husägare.
Noterar att slutpriset vid köp allt oftare är ca 75 % lägre än taxeringsvärdet.
Har väl sett det nån enstaka gång tidigare.
Men nu verkar det vara en växande trend.
Hur kan detta i slutänden påverka
t ex huslån vid köp, eller rent av låna på ett hus utan tidigare lån?
Nya Husägare.
Noterar att slutpriset vid köp allt oftare är ca 75 % lägre än taxeringsvärdet.
Har väl sett det nån enstaka gång tidigare.
Men nu verkar det vara en växande trend.
Hur kan detta i slutänden påverka
t ex huslån vid köp, eller rent av låna på ett hus utan tidigare lån?
Det är väl ett resultat av det senaste årets räntechock som gör att folk inte har råd att betala lika mycket... Taxeringsvärdet bygger ju på gammal information, så det dröjer ett par år innan försäljningspriserna slår igenom där. Sen kan det vara ganska missvisande i områden där det sker väldigt få försäljningar eller fastigheterna varierar väldigt mycket i värde (t ex på landsbygden).
Taxeringsvärdet på våran sommarstuga gick upp från 60 till 300 tusen när enda grannen byggde nytt...
Taxeringsvärdet på våran sommarstuga gick upp från 60 till 300 tusen när enda grannen byggde nytt...
Jag antar att du menar 75% av taxeringsvärdet, inte 75% lägre?H Hybro skrev:
Just så... Saluvärdet lägre än taxerinsvärdet, vilket jag skrev i inlägg no 1.useless skrev:Det är väl ett resultat av det senaste årets räntechock som gör att folk inte har råd att betala lika mycket... Taxeringsvärdet bygger ju på gammal information, så det dröjer ett par år innan försäljningspriserna slår igenom där. Sen kan det vara ganska missvisande i områden där det sker väldigt få försäljningar eller fastigheterna varierar väldigt mycket i värde (t ex på landsbygden).
Jag antar att du menar 75% av taxeringsvärdet, inte 75% lägre?
.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 983 inlägg
På landsbygd, (detta är inre Värmland ?) så är det inget konstigt att taxvärden och marknadsvärden inte samspelar, särskilt inte i brytpunkter. Jag har en hyresvilla "på landet" som köptes för strax under taxvärde för några år sedan, nu ligger det tack ock lov på mer normala 1,8 X taxvärde.